Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Wandelen en regionale producten snoepen

Wandelen en regionale producten snoepen
Pruimen kopen na je wandeling, heerlijk!

In Flevoland wordt nu volop geoogst. De combinatie tussen wandelen en de lokale producten kopen en eten wordt volop aangeboden. Mooie inspiratie voor partners in recreatie om dit onderwerp op te pakken.

In het magazine R&T van juli stond een vier pagina artikel over regionale culinaire producten van de Wadden en hoe dat de beleving verhoogt. Flevoland pakt deze maand uit met wandelen over een Kuierlattenpad en de combinatie met gastvrije telers. 

Twaalf verrassende wandelroutes over boerenerven, akkers en weides zijn mogelijk. De routes zijn een aanrader voor wie graag buiten de gebaande paden banjert. Vergeet niet om je rugzak mee te nemen om te vullen met allerlei heerlijke producten. Om thuis nog na te genieten van de wandeling, meldt Landschapsbeheer Flevoland.

Boerderijwinkels vol heerlijkheden

Een aanrader is bijvoorbeeld het Pruimenpotpad vlakbij Dronten, als je even de benen wilt strekken. Het is een kort pad. De wandeling van ongeveer anderhalve kilometer door deze boomgaard is in alle seizoenen de moeite waard. Je vindt hier afwisselend appelbomen, walnootbomen en vooral veel pruimenbomen. Terug op het erf kan je van alles kopen. Niet te versmaden zijn de huisgemaakte producten, zoals chutney, jam, sap en walnotenolie.

De verrassing, binnen de bebouwde kom van Emmeloord loopt het Boerderijpad. Dit door weidsheid omringde wandelpad leidt onder meer langs de gewassen en gebouwen van Boerderij Groeizaam, een zorgboerderij. Je kan genieten van de mooie landerijen die zij met veel inzet onderhouden. En waarvan je de opbrengst kunt kopen in de bijbehorende boerderijwinkel. Dat is toch een mooie afsluiter na 3,1 km wandelen.

Wandelen, lekkers én erfgoed

Liever een lange wandeling? Kies dan voor het Vuurtorenpad richting Blokzijl. Dit is het langste van de genoemde voorbeelden, het is 10 km lang. De vuurtoren, de wijngaard, de akkerbouw, prachtige singels, het grazende vee; deze in alle opzichten afwisselende Kuierlattenroute zal je aangenaam verrassen. Je wandelt bovendien in een historisch interessant gebied: deels op het nieuwe land, deels in het buitendijkse strandgebied van voor de drooglegging. En ook hier kan je de rugzak vullen met heerlijke producten (zelfs wijn!) in de diverse boerderijwinkels waar je vlak langs komt.

Alle informatie over de paden (tot nu toe 12), interactieve routes en kaartjes is te vinden op www.opdekuierlatten.nl.
Trefwoorden: wandelen, culinair, regionale producten, beleving, recreatie

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.