Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-3

Toeristische informatie verstopt in drakeneieren

Receptie vakantiepark wordt ook VVV-inspiratiepunt

Toeristische informatie verstopt in drakeneieren
Meer glas in de gevel van het vernieuwde Landal receptiegebouw. De gast kan meteen goed naar binnen kijken.

Op 17 mei is het nieuwe receptiegebouw geopend van Landal De Lommerbergen. Het is een bijzondere combinatie geworden van een eigentijdse receptie van het Landal-park en een interactief officieel VVV Inspiratiepunt. De ruimte is gethematiseerd naar de legende van Sint-Joris en de Draak, die een belangrijke rol speelt in de naburige gemeente Beesel.

Op diverse plekken zijn interactieve elementen toegevoegd. Zo is er een verhalenboom met tips en verhalen van de boswachter en de burgemeester van Beesel. Of je kunt je hand op een drakenpoot leggen, waarna er informatie verschijnt over een bezienswaardigheid. Bijzonder zijn ook de twee drakeneieren met informatie over streekproducten en de natuur. In de eieren zijn schermen, vitrines en diverse andere technieken gebruikt om bezoekers te inspireren. Lommerbergen is een van de grootste Landal-parken met bijna 500 accommodaties. Die massa aan gasten drukt een stevig stempel op de regio. Het park rondde eerder in 2021 een grote renovatie af waarin onder meer zowel het zwembad als de verschillende retail- en horecagelegenheden werden veranderd. In dat jaar is in R&T een ruim artikel besteed aan de plannen voor deze vernieuwing in het informatiepunt. De receptie is het sluitstuk. Lastig punt voor de regio, het dorp Beesel krijgt alle aandacht in het VVV inspiratiepunt maar het andere dorp Reuver gaf zijn VVV-punt op en is nauwelijks zichtbaar in het nieuwe punt.

Aansluiting bij het DNA van Beesel

Bij de inrichting is aansluiting gezocht bij het DNA van de gemeente Beesel en specifiek bij het thema draken en draaksteken. Het draaksteken is immaterieel erfgoed en nog iedere zeven jaar vindt er een groots openluchtspektakel plaats rondom de legende van Sint-Joris die de draak versloeg. Ook in het straatbeeld van Beesel vind je nog veel herinneringen aan de legende van de draak. Wandel- en fietsroutes gebruiken ook de draak als thema. Enkele van deze routes kun je starten in Lommerbergen. Het was dan ook logisch om de draak als vertrekpunt te nemen bij het ontwerp.

Rechts de twee drakeneieren met informatie over de regio.

Rechts de twee drakeneieren met informatie over de regio.

Bij binnenkomst in de receptie valt direct de enorme drakenstaart op die door de ruimte slingert. Het is uiteindelijk in doek uitgevoerd. In de eerste tekeningen was het een decoratieve staart. Niet iedereen ziet er in de huidige uitvoering meteen de drakenstaart in. Daarmee is het visuele verband met de drakeneieren waar de informatie is ingestopt minder duidelijk. De natuurlijke uitstraling van de omgeving met veel bos en groen is vertaald in het gebruik van natuurlijke houtmaterialen.

Van teruglopende informatie naar beleving

Voor dit project kwamen verschillende opgaven bij elkaar. Zo nam het aantal bezoekers aan de VVV in Reuver af en wilden Marketing Limburg en Gemeente Beesel naar een nieuwe vorm van fysiek gastheerschap waarbij verhalen, interactiviteit en beleving centraal stonden, meldt Limburg Marketing. Tegelijkertijd maakte Landal De Lommerbergen plannen voor een nieuw receptiegebouw. Bijna 95% van alle verblijfsgasten in de gemeente Beesel overnachten op dit park. De digitale uitgifte van sleutels voor de bungalows betekent een andere rol voor de receptie met ruimte voor ook andere functies. De drie partijen hebben daarom de krachten en investeringen gebundeld om te werken aan een nieuw inspiratieconcept waarbij de receptie en VVV op een slimme manier gecombineerd worden.

De VVV heeft hiermee een volwaardige plek gekregen in het receptiegebouw. Naast de gasten van Landal De Lommerbergen zijn ook inwoners en toeristen van buiten het park van harte welkom voor toeristische informatie of om een kijkje te nemen in het nieuwe inspiratiepunt.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, marketing, vakantieparken, dmo's, informatie

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.