Geplaatst op: 11-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Veel horecazaken gesloten in eerste halfjaar 2022

Stil horecaleed

Veel horecazaken gesloten in eerste halfjaar 2022

In het eerste halfjaar van 2022 zijn 76 duizend bedrijven opgeheven. Voor de vrijetijdssector is het grote aantal horecabedrijven dat gestopt is opvallend (1160).

Sinds de start van de meetmethode in 2007 was dit aantal niet eerder zo hoog. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om bijna 52 duizend bedrijfsopheffingen. Het aantal faillissementen nam iets toe, vergeleken met het eerste halfjaar van 2021, maar blijft historisch laag. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Het aandeel opgeheven bedrijven in het eerste halfjaar van 2022 was met 3,6 procent even hoog als in 2020. In 2021 was dit aandeel met 2,7 procent iets lager.

Van alle bedrijfsopheffingen in het eerste halfjaar van 2022, betrof het in 84 procent van de gevallen een bedrijf met één werkzame persoon (64 duizend). Vorig jaar werden in het eerste halfjaar bijna 44 duizend bedrijven met één werkzame persoon opgeheven.

In de eerste zes maanden van dit jaar werden iets meer dan 12 duizend bedrijven met 2 of meer werkzame personen opgeheven. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om bijna 8 duizend bedrijven.

In het eerste halfjaar van 2022 zijn vooral meer webwinkels opgeheven, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In totaal legden 6785 webwinkels de werkzaamheden neer. In het eerste halfjaar van 2021 ging het nog om 4420 opgeheven webwinkels. Met name webwinkels in kleding (bijna 1700), huis- en tuinartikelen (1185) en een algemeen assortiment (1180) stopten de werkzaamheden.

1160 restaurants opgeheven

Naast webwinkels, zijn er in de eerste zes maanden van dit jaar ook meer organisatieadviesbureaus (ruim 5 duizend) en financiële holdings (ruim 3 duizend) opgeheven. Het aantal opgeheven financiële holdings verdubbelde zelfs, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In de horeca werden 1160 restaurants opgeheven.

Drie kwart van de opgeheven bedrijven in het eerste halfjaar van 2022 was nog geen 10 jaar actief. Ruim een derde van de opgeheven bedrijven was 3 jaar of korter actief.
Trefwoorden: bedrijf, opheffing, restaurant, horeca, cbs, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...