Geplaatst op: 05-08-2022
Auteur: NRIT redactie

Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes

Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Personaliseer de experience. Foto: Pexels

Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!

Customer Experience

Klantervaring betekent de emotionele en rationele binding met een merk. Dat betekent niet alleen bijvoorbeeld de hotelovernachting, maar ook het klantcontact voorafgaand, de boeking, de ontvangst, het ontbijt, de nazorg. Over alle momenten waarop jij in contact staat met klanten, kun je nadenken. Een goed uitgevoerde Customer Experience zorgt voor een beter klantbehoud, meer omzet en minder kosten voor bijvoorbeeld marketing. De klant wordt namelijk jouw marketeer.

Passend bij jouw merk

Het is belangrijk om een goede service te verlenen, nog voordat je een extraatje geeft. Die bak water is waardeloos wanneer je vergeet om aan de klanten hun bestelling te serveren. Net zoals een handgeschreven kaartje met de tekst: "Veel plezier met jouw product” waardeloos is wanneer het product totaal niet is wat de klant ervan mag verwachten. Zorg er dus voor dat je product, je verhaal en je service optimaal is. 

Zorg er ook voor dat het past bij wie jij bent. Bied je duurzame vakanties aan? Zorg er dan ook voor dat de extraatjes ook duurzaam zijn. Jouw klanten zitten er niet op te wachten om een sleutelhanger te ontvangen die geproduceerd is in China van goedkoop plastic. Kies dan voor een lokaal product, zoals een heerlijk zeepje. Vervolgens ga je dit als pakket versturen zonder kosten pakket versturen.

Ken je klant

Om de plank niet volledig mis te slaan met een presentje dat niet past bij jouw klant, is het belangrijk om je klant goed te kennen. Vraag om feedback aan klanten, ga met ze in gesprek en ontdek wie ze zijn, wat ze willen en hoe je hun beleving kunt optimaliseren. 

Voorbeelden

Door het net even anders te doen dan je concurrenten, kun je waarde toevoegen aan de beleving van de klant. Ze zeggen niet voor niets dat je de verwachtingen van de klant moet overtreffen. Voorbeelden van dingen die je kunt doen om de customer experience te laten groeien zijn het bieden van bijvoorbeeld een gepersonaliseerd kussen. Klanten kunnen dan zelf bepalen op welk kussen ze slapen. De een ligt liever op een zacht, dik kussen en de ander slaapt liever op een dun, hard kussen. 

Of bied de optie aan om een foto te laten maken en stuur deze later naar de klant. Zo heeft de klant een blijvende herinnering aan het prettige verblijf. Doe het anders dan de rest, en de klantervaring neemt toe. En dat leidt weer tot meer klanten.

Trefwoorden: experience, beleving, pakket, personaliseer

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/02/23
Noordwijk biedt thee die past bij de positionering
Op 7 februari heeft burgemeester Wendy Verkleij het eerste kopje Noordwijk Thee mogen proeven. De ontwikkeling van de Noordwijk Thee is een samenwerking van Noordwijk Marketing met een aantal ondernemers, KHN, NOV en de gemeente vanuit de positionering van Noordwijk als gezonde en energieke regio.
02/02/23
Blijdorp in NPO-serie dierentuin
  ‘Het Echte Leven in de Dierentuin’ komt met een nieuw seizoen vanuit Diergaarde Blijdor...
30/01/23
Run op proefslapen in buitenlandse vakantieparken
Vakantieliefhebbers hebben zich de afgelopen weken massaal aangemeld om te komen proefslapen bij vakantieparkenspecialist EuroParcs. Meer dan 60.000 mensen toonden interesse in een gratis vakantie in het Luxemburgse Kohnenhof of Karinthië in Oostenrijk.
30/01/23
Interhome breidt portfolio uit met ruim 6.000 vakantiewoningen in Denemarken
De Interhome Group heeft via een strategische samenwerking met de Deense vakantiewoningaanbieder Sol og Strand meer dan 6.000 vakantiewoningen en appartementen aan haar portfolio toegevoegd.
30/01/23
Roompot trotse partner van DELTA Ride for the Roses
Roompot is partner geworden van de DELTA Ride for the Roses, dat hét fietsevenement in Zeeland is voor jong en oud én jaarlijks honderdduizenden euro’s ophaalt voor kankeronderzoek.
26/01/23
Suncamp introduceert: campingadvies van de CampingGuru
Wil jij alles weten over jouw favoriete camping? Stel je campingvraag dan aan de persoon die echt op de camping is geweest. Vanaf nu is dat mogelijk. Suncamp introduceert de CampingGuru.
26/01/23
Exclusief voor leden
8 gemeenten Achterhoek aan de slag met vitaal maken vakantieparken
8 gemeenten in de regio Achterhoek bieden met een financiële bijdrage van de provincie Gelderland een programma aan om de vitaliteit van vakantieparken te verbeteren. Een regionaal programmateam met experts is actief om ondernemers te stimuleren en vakantieparken klaar te maken voor de toekomst. Dat is nodig want er wordt groei verwacht.
23/01/23
ACM tevreden met aanpassingen Ryanair van duurzaamheidsclaims
Vliegmaatschappij Ryanair communiceert duidelijker over de CO2-compensatie die ze aanbiedt bij het boeken van een vliegticket.