Geplaatst op: 05-08-2022
Auteur: NRIT redactie

Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes

Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Personaliseer de experience. Foto: Pexels

Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!

Customer Experience

Klantervaring betekent de emotionele en rationele binding met een merk. Dat betekent niet alleen bijvoorbeeld de hotelovernachting, maar ook het klantcontact voorafgaand, de boeking, de ontvangst, het ontbijt, de nazorg. Over alle momenten waarop jij in contact staat met klanten, kun je nadenken. Een goed uitgevoerde Customer Experience zorgt voor een beter klantbehoud, meer omzet en minder kosten voor bijvoorbeeld marketing. De klant wordt namelijk jouw marketeer.

Passend bij jouw merk

Het is belangrijk om een goede service te verlenen, nog voordat je een extraatje geeft. Die bak water is waardeloos wanneer je vergeet om aan de klanten hun bestelling te serveren. Net zoals een handgeschreven kaartje met de tekst: "Veel plezier met jouw product” waardeloos is wanneer het product totaal niet is wat de klant ervan mag verwachten. Zorg er dus voor dat je product, je verhaal en je service optimaal is. 

Zorg er ook voor dat het past bij wie jij bent. Bied je duurzame vakanties aan? Zorg er dan ook voor dat de extraatjes ook duurzaam zijn. Jouw klanten zitten er niet op te wachten om een sleutelhanger te ontvangen die geproduceerd is in China van goedkoop plastic. Kies dan voor een lokaal product, zoals een heerlijk zeepje. Vervolgens ga je dit als pakket versturen zonder hele hoge kosten pakket versturen.

Ken je klant

Om de plank niet volledig mis te slaan met een presentje dat niet past bij jouw klant, is het belangrijk om je klant goed te kennen. Vraag om feedback aan klanten, ga met ze in gesprek en ontdek wie ze zijn, wat ze willen en hoe je hun beleving kunt optimaliseren. 

Voorbeelden

Door het net even anders te doen dan je concurrenten, kun je waarde toevoegen aan de beleving van de klant. Ze zeggen niet voor niets dat je de verwachtingen van de klant moet overtreffen. Voorbeelden van dingen die je kunt doen om de customer experience te laten groeien zijn het bieden van bijvoorbeeld een gepersonaliseerd kussen. Klanten kunnen dan zelf bepalen op welk kussen ze slapen. De een ligt liever op een zacht, dik kussen en de ander slaapt liever op een dun, hard kussen. 

Of bied de optie aan om een foto te laten maken en stuur deze later naar de klant. Zo heeft de klant een blijvende herinnering aan het prettige verblijf. Doe het anders dan de rest, en de klantervaring neemt toe. En dat leidt weer tot meer klanten.

Trefwoorden: experience, beleving, pakket, personaliseer

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/08/22
Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!
22/07/22
11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren
Fryslân blijft de legacy van de Culturele Hoofdstad van Europa 2018 onder de aandacht brengen. De&n...
13/07/22
Exclusief voor leden
Corendon vergroot netwerk vanuit grote Duitse luchthavens naar Ras Al Khaimah
Corendon is met Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (RAKTDA), het toerisme bureau van het gelijknamige emiraat een luchtvaartpartnerschap aangegaan. Directe vluchten worden daardoor mogelijk vanaf november 2022 vanuit grote Duitse steden Frankfurt, Düsseldorf en München.
08/07/22
Peter de Grote festival verandert in Aurora
Van 20 tot en met 30 juli 2022 vindt het Aurora Festival plaats, het kamermuziekfestival op bijzondere locaties, dat tot vorig jaar bekend stond als het Peter de Grote Festival. De organisatie wilde af van die Russische naam.
06/07/22
Exclusief voor leden
Horst en Nulde veranderen in ‘Veluwe aan Zee’
De nieuwe naam van de twee recreatiegebieden past bij de ontwikkeling die de locaties de komende jaren door gaan maken. Leisurelands meldt bij de presentatie op deze middag dat ‘Veluwe aan Zee’ zich gaat richten op het beleven van het strand, een jaarrond aanbod en het wordt zowel een plek voor mensen uit de buurt als toeristen van verder af.
05/07/22
Adfemture winnende busreis van BAAV competitie 2022
Yanne Bots, Elias De Bruyn en Merel Dubois, tweedejaars studenten van de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement bij Thomas More zijn twee keer in de prijzen gevallen bij de jaarlijkse wedstrijd van de BAAV, de Vlaamse autocarsector.
30/06/22
Anouk van Eekelen - Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland
Er is een herijkte actieagenda. Vakgenoten kennen de term maar wat valt er onder en wat doe je ermee? We vroegen experts in de gastvrijheidseconomie naar hun mening en deelname. Anouk van Eekelen beet het spits af bij de uitzending ‘Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland’.
23/06/22
MarkertingOost lanceert De Hanze Podcast
Podacasts zijn hot. Dat ziet ook MarketingOost die een korte cursus Hanzesteden in een vierdelige podcast heef gegoten.