Geplaatst op: 22-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel herhaalbezoek aan Belgische Kust

Veel herhaalbezoek aan Belgische Kust
Foto: Toerisme Vlaanderen

De Belgische kust wordt door vakantiegangers hoog gewaardeerd die dat ook laten blijken door een hoge retentie. Ze komen naar de kust voor de gezonde zeelucht, de rust en het wandelaanbod. Tot voor corona ontving de kust jaarlijks zo’n 2,6 miljoen vakantiegangers in commerciële logiesaccommodaties. Het overgrote deel Belgen. Dat blijkt uit vijfjaarlijks onderzoek van het provinciale toeristische bedrijf Westtoer met financiële steun van Toerisme Vlaanderen. In 2021 en 2022 werden bijna 10.000 gezelschappen ondervraagd  die op weekend of vakantie waren in hotels, huurvakantiewoningen, B&B’s, vakantieparken, vakantiecentra, op campings en in andere logiesaccommodatie.

Tot 2019 ontving de Belgische kust jaarlijks ongeveer 2,6 à 2,7 miljoen vakantiegangers in commercieel logies. Zij verbleven vooral in hotels en verhuurde vakantiewoningen. In 2019 waren de Belgen goed voor 79% van de vakantiegangers in commercieel logies (54 procent Vlamingen en 25 procent Franstalige Belgen). De overige 21% kwam voornamelijk uit de buurlanden, met Duitsland (6%), Frankrijk (6%) en Nederland (4%) voorop. In 2020 daalde het aantal vakantiegangers tot 1,6 miljoen. Een jaar later was het aantal Belgische vakantiegangers weer op niveau maar de buitenlandse gasten nog maar op de helft van voor de pandemie. Opvallend is dat zowel de last-minuteboekingen groeien (van 23% naar 30%) maar ook vroegboekingen van vier maanden of eerder (van 19% naar 22%).

Opbrengsten

Een vakantieganger in commercieel logies aan de Belgische kust besteedt gemiddeld 90 euro per persoon per nacht. Daarvan komt gemiddeld 40 euro terecht bij de logiesaccommodatie en 50 euro bij horeca, activiteiten en retail in de regio. In totaal genereert het commercieel verblijfstoerisme aan de kust jaarlijks ongeveer 30 procent van de totale toeristische omzet aan de Kust. 

Waardering

Verblijfsgasten zijn meer tevreden over hun verblijf aan de kust dan in voorgaande onderzoeken. Dat geldt zowel voor herhaalbezoekers als first-time visitors. Het meest tevreden zijn ze over de gezellige vakantiesfeer, het ruime fiets- en wandelaanbod en de netheid van het strand en de openbare ruimte. Verbeterpunten zitten in slechtweerfaciliteiten en een betere prijs/kwaliteitverhouding in eet- en drinkgelegenheden. Op diverse locaties kunnen de faciliteiten op het strand beter alsmede de bewegwijzering naar bezienswaardigeeden. 

Herhaalbezoek

Die tevredenheid vertaalt zich ook in een grote intentie tot herhaalbezoek. Maar liefst 96% wil de komende drie jaar weer een weekend of vakantie aan de kust doorbrengen. Driekwart van de in dit onderzoek ondervraagde vakantiegangers zijn al herhaalbezoekers en hebben de afgelopen drie jaar een weekend of vakantie aan de kust doorgebracht. 

Samenstelling reisgezelschap

Iets meer dan de helft van de vakantiegangers (53%) komt met kinderen naar de kust, de andere 47% zonder kinderen en dat zijn dan veel stelletjes. Opvallend is dat ook veel familie- of vriendengroepen een verblijf aan de kust brengen.

Motieven

De vakantiegangers kiezen voor de kust vanwege de gezonde zeelucht (50%), een omgeving om tot rust te komen (36%) en het aantrekkelijke wandelaanbod (32%). Daarna volgen het unieke decor van zee en strand (31%), de mooie omgeving (23%), samen met het kindvriendelijk aanbod (23%).

Activiteiten

Vakantiegangers informeren zich voor het eerst meer online (50%) over mogelijke activiteiten dan via brochures (47%). Wandelen is de topactiviteit, gevolgd door uit eten op restaurant, iets drinken op een terras of beachbar, shoppen, een bezoek aan een andere badplaats en strand- en zee-activiteiten. Het compacte karakter van de Belgische kust nodigt ook uit tot bezoek aan andere badplaatsen. Bijna zes op de tien verplaatst zich langs de Kust. Eén op vijf gebruikt de fiets om een langere fietstocht te maken langs de Kust. Daarnaast combineert bijna 20% van de vakantiegangers een verblijf aan zee met een bezoek aan het hinterland, iets hoger in vergelijking met het vorige onderzoek.

Trefwoorden: vakanties, kusttoerisme, onderzoek, waardering, activiteiten, opbrengsten

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...