Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen voor een betere arbeidsmarkt

HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen voor een betere arbeidsmarkt
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Een bijzondere samenwerking tussen een werkgeversorganisatie en een vakbond. HISWA-RECRON en FNV Recreatie  gaan samen het personeelsprobleem in de sector aanpakken. Doel is een imagocampagne maar het vertrekpunt een imago-onderzoek onder zowel werkgevers als medewerkers. 

Het project Arbeidsmarktbranding is een initiatie van de sociale partners binnen het Sociaal Fonds Recreatie; FNV Recreatie, CNV en HISWA-RECRON.

Aanleiding

Aanleiding voor het project Arbeidsmarktbranding is dat bedrijven nu en in de toekomst gekwalificeerde medewerkers nodig hebben en de mbo-opleidingen nieuwe studenten. Bedrijven en opleidingen in de recreatiesector worden geconfronteerd met onbekendheid met en het imago van het werk in de recreatie, de functies en de sector zelf. Hierdoor is het lastiger om nieuwe medewerkers en studenten te werven. Daarnaast speelt de demografische ontwikkeling ook een rol: het aantal jongeren neemt af. Partijen zien daarom een kans om de recreatiesector in Nederland via een imagocampagne goed op de kaart te zetten als onderdeel van het grotere plan om de recreatiesector toekomstbestendig te maken. Zij investeren hier de komende twee jaar veel tijd, geld en energie in.

Rosemarijn de Jong, projectmanager Arbeidsmarktbranding HISWA-RECRON: "Het totale project Arbeidsmarktbranding is erop gericht om, samen met de scholen, vakbonden en de branchevereniging, Nederland te laten zien hoe mooi het is om te werken in de recreatiebranche. Werken en leren in de recreatie is niet heel erg bekend onder jongeren en dit resulteert in een lage instroom van studenten, terwijl de bedrijfstak gekwalificeerde medewerkers heel goed kan gebruiken. Met behulp van het imago-onderzoek proberen we de belangstelling voor het werken in de recreatie te bevorderen.”

Vacaturebank

Dat HISWA-RECRON werk maakt van de arbeidsmarktproblematiek blijkt ook uit de vacaturebank die ze voor leden heeft opgezet. Die staan op de consumentenplatforms van de brancheorganisatie https://www.recron.nl/vacatures/ en https://www.hiswa.nl/vacatures

Onderzoek

In de eerste van het van het project – de onderzoeksfase – worden werkgevers, werknemers en studenten gevraagd hun mening te geven over zes thema’s variërend van het imago van de sector, opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden tot arbeidsvoorwaarden en beloning. Met het resultaat uit het imago-onderzoek gaan HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen met bedrijven en MBO opleidingen meer bekendheid geven aan het werken en de carrièrekansen in de recreatiesector.

Johan Bijlsma, bestuurder FNV Recreatie: "We halen alles uit de kast om het werken in de recreatiesector onder de aandacht te brengen en aantrekkelijker te maken, zoals een goed salaris en voldoende scholings- en doorgroeimogelijkheden. Werken in de recreatie is een écht vak. De sector herbergt een diversiteit aan beroepen van hoveniers, horecamedewerkers, technische dienst medewerkers, beveiligers, schoonmakers tot aan front-office medewerkers. We hebben deze medewerkers keihard nodig, het hele jaar door.”

Start hier het onderzoek voor werkgevers  
Start hier het onderzoek voor medewerkers

Trefwoorden: ondernemen, arbeidsmarkt, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, watersport, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...