Geplaatst op: 18-07-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Eerste ondernemerspanelen in Overijssel

Eerste ondernemerspanelen in Overijssel

Brasserie de Boerderij in Balkbrug is het eerste regionale horecabedrijf in Overijssel met een ondernemerspaneel van het Routebureau MarketingOost. Wandelaars en fietsers zien nu op het terras de snelste weg naar het fiets- en wandelnetwerk. "Mijn gasten kunnen tijdens een tussenstop hun verdere route bepalen. Een mooie service”, zegt Willeke Keizer van de horecazaak bij Camping Si-Es-An. In Rivierenland zijn ondernemerspanelen voor routes al langer gangbaar.

Ondernemers kunnen het paneel vanaf nu aanvragen bij het Routebureau MarketingOost. Die organiseert beheert en onderhoudt in IJsseldelta, Vechtdal, Weerribben-Wieden en Staphorst de bekende netwerken voor fietsen en wandelaars. Met de ondernemerspanelen volgt de organisatie het voorbeeld van de collega’s in Twente. Daar staan ondertussen veertig van deze routewijzers.

Dichtbijgelegen route

Jakob Ponstein van Routebureau MarketingOost verwacht dat er ook in deze regio veel interesse is voor een paneel. "Vooral voor ondernemers die niet direct aan de routes liggen zijn deze borden een mooie service. Gasten zien in een oogopslag waar de dichtbijgelegen route is. Heel veel fietsers en wandelaars maken gebruik van de netwerken.”

Hoge waardering

Veel mensen komen daarvoor zelfs speciaal naar Overijssel. Het is goed fietsen en wandelen in deze provincie. Duizenden kilometers aan routes leiden langs de mooiste locaties. "Gebruikers beoordelen onze routes gemiddeld met een 8,3. Ze zijn dus zeer tevreden over de netwerken”, zegt Ponstein. Een groot deel van de routes is vorig jaar nog voorzien van nieuwe bewegwijzering.  

Vechtdal Marketing enthousiast

"De ondernemerspanelen zijn daarop een goede aanvulling”, vult Rolf Halverhout van Vechtdal Marketing aan. Halverhout verwacht dat veel campings, horecazaken en bedrijven in het Vechtdal het voorbeeld in Balkbrug zullen volgen. "Gasten lezen op de panelen alle informatie over de routenetwerken in de buurt. De panelen worden volledig op maat van de ondernemers gemaakt en zijn bijvoorbeeld voorzien van het bedrijfslogo.”

Ondernemers die interesse hebben in een paneel kunnen contact opnemen met Arno Krediet van het routebureau MarketingOost, akrediet@marketingoost.nl

Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, fietsen, routes, routegebonden recreatie, fietsroutes, wandelroutes, ondernemers,

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...