Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inzicht in vakantiegedrag van de Nederlanders

Inzicht in vakantiegedrag van de Nederlanders
Afbeelding van Michelle Raponi via Pixabay

2022 wordt waarschijnlijk het eerste ’normale’ vakantiejaar na de coronacrisis. Maar hoe normaal is normaal? Is het vakantiegedrag van de Nederlanders in vergelijking met 2019 veel veranderd? ANVR zocht het samen met onderzoeksbureau GfK uit en komt met opmerkelijke resultaten. 

Het onderzoek is uitgevoerd tussen 30 mei en 7 juni 2022 onder 1.003 Nederlanders die de afgelopen zes maanden een buitenlandse vakantie hebben geboekt. Dat betreft 36% van alle Nederlanders. 

Recente ontwikkelingen

Onder een grotere groep respondenten is ook gevraagd naar de invloed van recente ontwikkelingen op hun vakantieplannen. Dan blijken Nederlanders toch wel standvastig. Voor een hele ruime meerderheid (67%) heeft bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne geen invloed op de plannen. Slechts 18% kiest een bestemming dichter bij huis of stelt de vakantieplannen nog even uit (9%). Voor ruim de helft van de Nederlanders hebben de huidige prijsverhogingen geen invloed op hun vakantieplannen. Een klein deel kiest een bestemming dichter bij huis (15%), plant minder activiteiten (14%) of kiest voor minder luxe (13%). De situatie op Schiphol houdt meer Nederlanders bezig. Bijna een kwart zoekt naar alternatieven om niet via Schiphol te hoeven reizen. 

Corona

De Nederlandse vakantieganger die naar het buitenland op vakantie gaat, heeft corona duidelijk achter zich gelaten. Voor 76% heeft corona geen invloed gehad op zijn boekingsgedrag of keuze voor een bestemming. Een deel (15%) heeft wel een bestemming dichter bij huis gekozen. Van alle boekers had 10% nog wel twijfels om op vakantie te gaan. Financiën (40%), gezondheidsrisico’s (28%) of open bestemmingen (26%) waren de belangrijkst redenen voor twijfel. Heel opvallend hadden met name jongeren nog twijfels (12%), terwijl juist 95% van de 50-64-jarigen aangeeft geen twijfels te hebben. 

Type vakantie

De zomerstrandveakantie is voor 38% de meest geboekte vakantie. Dat is flink meer dan in 2019 toen dat voor 31% het geval was. Verliezer is de rondreis die in populariteit daalt  van 18% naar 12%. Het lijkt erop dat we na jaren van stress toe zijn aan ontspanning op het strand. 65+-ers kiezen veel minder vaak voor een zomerstrandvakantie (23%). Zij boeken relatief vaker een rondreis, cruise vakantie of een ander type vakantie, zoals familiebezoek of een natuur/rustvakantie.

VakantieOnderzoekANVR

Vervoermiddel

Het vliegtuig is nog steeds het  populairste vervoermiddel om de vakantiebestemming te bereiken maar de auto maakt een flinke opmars. Het vliegtuig verliest evenwel terrein (van 57% in 2019 naar 51% in 2022). De auto snoept met een groei van 8 procentpunt (van 32% naar 40%) veel van het vliegtuig af. Ook de bus moet inleveren (van 5% naar 3%). Hier zien we duidelijk het effect van zowel de problemen op Schiphol als meer vertrouwen in individuele veilige bubbels. Met name jongeren en 50-64-jarigen hebben een reis geboekt met het vliegtuig (57%), terwijl 35-49-jarigen relatief vaak voor eigen vervoer kiezen (50%) en 65+-ers voor busvervoer (13%).

VakantieOnderzoekANVR

Boekingswijze

De meeste buitenlandse vakantiegangers (56%) boeken rechtstreeks bij de aanbieder van vervoer en verblijf. Dat groeit ten opzichte van 2019 licht (3%punt). Reisorganisaties leveren fors in (van 38% in 2019 naar 33% in 2022).

VakantieOnderzoekANVR


Internet blijft het meest favoriete boekingskanaal dat 80% van de boekingen verwerkt. De app blijft stabiel op 6%. Een terugloop zien we in persoonlijk contact en e-mail. Met name jongeren boeken relatief vaak via de website (88%), terwijl 65+-ers hun boeking vaker persoonlijk (25%), per e-mail (23%) of telefonisch (13%) maken.

Samenstelling

De pakketreis blijft met aan aandeel van 35% de meest favoriete reis maar levert wel aandeel in (4%punt). De belangrijkste redenen om een pakketreis te boeken is het gemak (64%) en de zekerheid bij onverwachte gebeurtenissen (29%). De groei zit vooral in zelf samengestelde reizen (van 27% naar 29%) en reizen waarbij alleen het verblijf is geregeld (van 24% naar 29%). Dat laatste is niet zo verwonderlijk omdat het aantal autovakanties ook groeit. Vakantiegangers die zelf een reis samenstellen vinden het overwegend leuk om te doen (53%) of willen flexibeler zijn (49%). De prijs speelt bij 41%.  Jongeren stellen vaker hun reis zelf samen uit losse onderdelen (36%), terwijl 50-64-jarigen (41%) en 65+-ers (45%) vaker kiezen voor een reis en verblijf in één pakket. 35-49-jarigen regelen vaak enkel een verblijf (35%).

VakantieOnderzoekANVR

Uitgaven

Gemiddeld wordt 1.968 euro aan een vakantie uitgegeven. Dat is ruim 100 euro meer dan in 2019 toen dat op 1.838 euro lag. De meeste vakantiegangers (30%) geven tussen de 1001 en 2000 euro uit. Veruit de meeste reizigers (49%) gaan met z’n tweeën op reis. Ook een reisgezelschap van vier personen (19%) is nog populair. 

VakantieOnderzoekANVR

Vakantieduur

Een geboekte buitenlandse vakantie duurt gemiddeld 11 dagen. Dat is even hoog als in 2019. Meest geboekt is een vakantie van 1 tot 7 dagen (31%), gevolgd door vakanties van 8 tot 10 dagen (25%). Jongeren gaan vaker iets korter op vakantie, zo gaat bijna 4 op de 10 jongeren 1-7 dagen weg, gemiddeld 10 dagen. 65+-ers gaan vaker meer dan 2 weken op vakantie (32%), gemiddeld 13 dagen. De meeste vakanties (54%) worden 3 tot 6 maanden van te voren geboekt. Opvallend is de groei van het aantal kort van te voren geboekte vakanties, minder dan een maand voor vertrek. Die groeien van 18% naar 22%. 

VakantieOnderzoekANVR

Garanties

Bijna de helft van de boekers vindt het belangrijk dat de reisonderneming aangesloten is bij de SGR of ANVR, al geeft ook bijna een derde aan hier niet op te letten bij het boeken. ANVR en SGR hebben onder jongeren nog wel wat werk te verrichten rond hun bekendheid. Ruim 3 op de 10 jongeren geeft aan de organisaties niet te kennen en 38% let er ook niet op bij het boeken. Mannen zijn beter bekend met deze organisaties en letten er vaker op tijdens het boeken. Onder de 50+-ers kent slechts 2% deze organisaties niet en vindt 6 op de boekers het belangrijk dat de reisonderneming bij één van beide organisaties is aangesloten.

Extra vakantie

Ruim 4 op de 10 recente boekers heeft de intentie om in de komende drie maanden opnieuw een buitenlandse vakantie te boeken. Dit is vaak een zomerstrandvakantie of een stedentrip. Jongeren hebben vaker de intentie om een stedentrip te boeken (36%), terwijl 65+-ers vaker aangeven een rondreis te willen boeken (23%).

Link: https://www.anvr.nl/ANVRNieuwsBestanden/GfK%20Jaarrapportage%20ANVR%20Monitor%20Buitenlandse%20Boekingen%202022.pdf
Trefwoorden: vakanties, reisbranche, buitenlandse vakanties, boekingen, bestedingen, vervoermiddel

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...