Geplaatst op: 25-02-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe citymarketingstrategie voor Hoogstraten

Nieuwe citymarketingstrategie voor Hoogstraten

De Vlaamse gemeente Hoogstraten heeft een nieuw citymarketingplan. CityD-WES ontwikkelde die voor de gemeente in samenwerking met Supermoon. De stad heeft een gloednieuw logo, nieuwe huisstijl en een ambitieus citymarketingplan. In het plan staat de trots van de bewoners voorop. 

Voor de opdracht gingen de onderzoekers op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat verbindt de Hoogstratenaren? 
  • Wat maakt ons fier op onze stad? 
  • Hoe kunnen we ons onderscheiden van andere gemeenten? 
  • Kortom, wat maakt ons uniek? 

Identiteit

Zo kwamen ze tot deze identiteit: "Hoogstraten is dé gezellige en bruisende stad op mensenmaat met veelzijdige voorzieningen zodat de inwoners actief kunnen genieten van het leven en hun thuis. In het gastvrije Hoogstraten hebben wij een warm hart voor jong en oud.” Kortom, Hoogstraten is een stad op mensenmaat, warm, gastvrij en veelzijdig: Hoogstraten, hoogst hartelijk.”

Drie doelstellingen

Met de nieuwe citymarketingstrategie zet de stad in op drie belangrijke doelstellingen:

  • Trots onder de inwoners vergroten en meer verbinding creëren.
  • Meer bezoekers aantrekken en het verblijfstoerisme vergroten.
  • Het ondernemersklimaat versterken.

Positioneringsstatement

Voor elke groep (inwoners, bezoekers, ondernemers) is een positioneringsstatement ontwikkeld. Algemene slogan die de stad gaat uitdragen is ‘Hoogstraten, hoogst hartelijk’. Voor andere doelgroepen zijn daar diverse varianten op bedacht:

  • Hoogstraten, hoogst natuurlijk
  • Hoogstraten, hoogst inspirerend
  • Hoogstraten, hoogst ondernemend
  • Hoogstraten, hoogst zorgzaam

De nieuwe identiteit moet ingevuld worden met een nieuwe branding, een nieuw bezoekersplatform, citydressing, een magazine en ambassadeurs. 

Doelstellingen

Concreet worden de doelstellingen ook. Tegen 2025 wil de stad:

  1. Top 10 positie behalen in de ranking van toeristische bestemmingen in de provincie Antwerpen.
  2. Ambassadeurschap van inwoners vergroten met meer dan 100 stadsambassadeurs.
  3. Bereik op sociale media vergroten met meer dan 10 000 volgers op Instagram en 10 000 volgers op Facebook (VisitHoogstraten).
  4. Groei van 15% van het totaal aantal overnachtingen (nulmeting 2019 aantal aankomsten: 14292).
  5. Unieke websitebezoekers op het bezoekersplatform van VisitHoogstraten verhogen naar 10 000 per jaar (nulmeting landingspagina toerisme 2020: 2521 unieke websitebezoekers).
  6. Mediawaarde verhogen naar €50 000.
  7. 1000 volgers op LinkedIn (stad Hoogstraten). Groei van 5% nieuwe start-ups/pop-ups.
  8. Leegstand in het handelscentrum behouden tussen 4% en 5%.
Link: https://www.hoogstraten.be/sites/default/files/public/communicatie/Huisstijl/HOO-200910_brochure_Citymarketing_V4_DEF_web.pdf
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, Belgie, Vlaanderen, stedelijk toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/07/24
Hoe Strava voor beleidsmakers werkt
Nederlanders zijn fervente wandelaars, maar waar wandelen ze precies? Dankzij Strava Metro, een app die fiets-, hardloop- en wandelprestaties bijhoudt, is het nu mogelijk om dit te achterhalen. Wandelnet heeft samen met Track-landscapes en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheden van Strava’s wandel- en hardloopdata onderzocht.
17/07/24
Exclusief voor leden
Keukenhof populair op Instagram
De Keukenhof in Lisse staat wereldwijd op de vierde plaats van meest Instagrammabel bloementuinen. Op de eerste plaats staat de Gardens by the Bay in Singapore.
17/07/24
VVV en Ondernemersvereniging ontwikkelen spannende kinderspeurtocht
VVV Waterland van Friesland en de ondernemersvereniging van Heeg (OVH2000) hebben een spannende kinderspeurtocht ontwikkeld die kinderen op een avontuurlijke manier kennis laat maken met het historische watersportdorp Heeg.
16/07/24
Volop initiatieven om overtoerisme juist wél aan te pakken
Er wordt wél professioneel gewerkt aan overtoerisme in de toeristische sector, zegt Anneke van Mispelaar van adviesbureau Bureau BUITEN. Er zijn volop initiatieven, waarbij beleidsmakers de omgeving, de bezoekers én de bewoners weer met elkaar in balans brengen.
15/07/24
Utrecht zet eigen adviesraad voor leefomgeving op
Nu Gedeputeerde Staten vijf leden hebben benoemd voor de adviesraad, kan deze van start gaan. Op 28 mei 2024 werd Klaas Verschuure al benoemd als voorzitter van de adviesraad. De overige leden zijn: Hugo Hegeman, Thessa Fonds, Els van Grol, Jan van Kuijk en Alexander van der Vooren.
15/07/24
Beekse Bergen rond project Olifantenvallei af
De Beekse Bergen heeft de ontwikkeling van de Olifantenvallei voltooid met de opening van een nieuw restaurant en een educatieve hut. De Olifantenvallei is uitgebreid tot 2 hectare om de gehele kudde, inclusief kalfjes, voldoende ruimte te geven.
15/07/24
Nieuw vakantiepark Landal Landgoed Bourtange geopend in Oost-Groningen
In de nabijheid van het vestingstadje Bourtange in Oost-Groningen is het nieuwe vakantiepark Landal Landgoed Bourtange officieel geopend.
15/07/24
Exclusief voor leden
Hoogste punt bereikt bouw Chimpanseevallei Dierenpark Amersfoort
Dierenpark Amersfoort heeft het hoogste punt in de bouw van de nieuwe Chimpanseevallei bereikt. Tot twaalf meter hoogte wordt de grootste netconstructie van het park met de hand vastgezet.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...