Geplaatst op: 19-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

Openings- en herstelplan voor culturele sector

Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt. 

Via landelijke dagbladen zal het publiek middels redactionele aandacht en advertenties van de Taskforce worden meegenomen in het pleidooi voor heropening (#OpenCultuur). Die dag gaan ook acties zoals het Kapsalontheater en de Museum Gym van start. Vooral die acties krijgen tot nu toe de meeste aandacht in de media in plaats van het openingsplan.

Vanuit Pakhuis de Zwijger zal vanaf 16:00 uur een live-uitzending plaatsvinden met updates en live verbindingen met enkele actielocaties en wordt er gesproken over de noden in de sector, de heropening, zzp'ers en een lange termijnvisie. Het openings- en herstelplan zal morgenochtend ook via een nieuwsbericht op de website van Cultuurconnectie worden gepubliceerd.

5 stappen

Het plan is opgedeeld in 5 stappen en dat loopt van 'normaal', 'waakzaam', 'zorgelijk' tot en met 'ernstig'. In alle stappen wordt gerekend met de de 1,5 meter afstand norm, behalve bij 'normaal'. De Taskforce kiest voor een 3G-beleid voor het openingsplan.

Ook wordt de positie van Nederland als culturele en creatieve hotspot uitgewerkt. Dat raakt ook het werk van onder meer destinatie managementorganisaties. 

"Creatieve ondernemers en kunstenaars, het kloppend hart van de sector, zitten zonder werk of moeten hun koers fors bijsturen. Miljoenen Nederlanders missen bezoek aan beeldende kunst, monumenten, musea, bibliotheken, podiumkunsten, bioscopen, festivals en clubs. Repetities, lessen en workshops vallen voortdurend uit. Nieuw producties en tentoonstellingen kunnen niet worden opgestart. Behalve de effecten voor de sector zelf zijn de (zeer) lange termijneffecten voor Nederland, bijvoorbeeld als 'creatieve hotspot’, niet te overzien. Met negatieve effecten op de aantrekkelijkheid voor het Nederlandse vestigingsklimaat, maar ook voor de 'concurrentiekracht van onze sector'. Zoals voor de sleutelpositie van onze internationale festivals zoals IDFA, ADE, Dutch Design Week en ESNS. Een positie die met veel inzet in 10 tot 15 jaar zorgvuldig is opgebouwd en die veel buitenland naar Nederland haalt. Omdat Nederland als enige in lockdown is, wordt de positie van deze festivals wordt ernstig bedreigt door gelijkgerichte festivals elders in Europa."

Het openings- en herstelplan kun je hieronder downloaden.
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: cultuur, corona, openingsplan, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...