Al ruim een half jaar staat er een rij boomveren langs het fietspad bij bedrijventerrein Remmerden (N225) in Rhenen. En ze zorgen voor positieve reacties, blijkt uit een tussentijds onderzoek onder 40 langsrijdende fietsers.
Zo zorgen de boomveren niet alleen voor minder wind tijdens het fietsen, maar ook voor meer schaduw, vertelt de helft van de ondervraagden. De boomveren worden zelfs zo goed ontvangen dat 80 procent van de ondervraagden graag zou willen dat de boomveren op meer plekken worden geplaatst.
Boomveren zijn lichtgewicht bomen die niet met hun wortels in de bodem staan, maar in een technische constructie die nauwelijks ruimte vraagt. Dit zorgt ervoor dat de bomen op plekken kunnen staan waar normaal gesproken dat niet kan vanwege kabels en leidingen. De boomveren blijven in totaal minimaal twee jaar staan. Ondertussen wordt ook onderzocht of de boomveren stroom kunnen opwekken. De boomveren zijn onderdeel van het fietspad van de toekomst.
Fietspad van de Toekomst
De boomveren maken deel uit van een pilot die is opgezet naar aanleiding van de prijsvraag ‘Het Fietspad van de Toekomst’. Deze prijsvraag schreef de provincie Utrecht eind 2019 uit om innovatieve ideeën op te halen over de toekomst van het fietspad én om met de regio in gesprek te gaan. Zowel bedrijven als particulieren werden opgeroepen om vernieuwende ideeën te bedenken die het fietsen aantrekkelijker maken. De boomveer van Boomkwekerij Ebben was één van de winnende inzendingen. Op de site van dit fietspad vind je de ontwikkelingen.
Hieronder de uitleg van de boomveren bij de start van het project:
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.