Geplaatst op: 25-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlanders zoeken veiligheid en zekerheid voor vakanties

Nederlanders zoeken veiligheid en zekerheid voor vakanties
Afbeelding van Helena Jankovicova Kovzcova via Pixabay

Nederlanders hebben in vergelijking met 2020 dit jaar meer vakantieplannen voor de laatste twee maanden van 2021. Ook is er al meer geboekt. Voor de zomer van 2022 blijft het binnenland onverminderd populair. Wel zijn Nederlanders afwachtender en denkt 64% dat hun plannen afhankelijk zijn van de stand van de pandemie. 

Dat blijkt uit de elfde meting van de Vakantie Sentiment Monitor waar NBTC sinds mei 2020 het reisgedrag meet van inwoners uit Nederland en de toeristische kernmarkten van ons land: België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. Deze meting vond plaats van 15 tot en met 21 november. 

Meer Nederlanders met vakantieplannen voor laatste periode in 2021

Bijna de helft van de inwoners uit Europese landen heeft de intentie om nog dit jaar op vakantie te gaan. Daarmee is de vakantie-intentie hoger (+9%) ten opzichte van afgelopen jaar in dezelfde periode. In vergelijking met de vorige meting in september is de vakantie-intentie echter fors gedaald. Deels wordt deze daling veroorzaakt door de winterperiode maar ook het toenemend aantal besmettingen is van invloed. Nederlanders lijken voor de laatste twee maanden van dit jaar meer vakantieplannen (48%) te hebben in vergelijking met 2020 (37%). Ook het aandeel reeds gemaakte boekingen is dit jaar groter in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (resp. 13% en 25%).

Nederlanders blijven deze maanden liever in eigen land

De voorkeur voor een vakantie in eigen land is in bijna alle Europese landen afgenomen in vergelijking met november 2020. Opvallend is dat dit niet geldt voor Nederlanders. Het aantal vakantieplannen van Nederlanders in eigen land neemt zelfs toe ten opzichte van vorig jaar. Hoewel inwoners uit Duitsland en België dit jaar meer vakantieplannen hebben in Europa, blijft de populariteit van Nederland als vakantiebestemming in beide landen gelijk en relatief beperkt.

Onzekere tijden voor toeristische sector

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De resultaten bevestigen opnieuw dat de onzekere tijden voor de toeristische sector voorlopig nog aanhouden. Dit verrast ons niet, wat ons wel verrast zijn de extra reisbeperkingen die sommige Europese landen momenteel opleggen. Een gezamenlijke en uniforme aanpak van de lidstaten is essentieel voor onze bezoekerseconomie. Controle krijgen en houden op de gezondheidscrisis in ons land is prioriteit. In het verlengde daarvan dringen wij aan op coördinatie en afstemming van beleid en aanpak tussen lidstaten, gekoppeld aan  de inzetbaarheid en geldigheid van het Digitale Corona Certificaat. Eenduidigheid op dit punt is essentieel om nog meer onzekerheid onder consumenten te voorkomen en geeft vertrouwen om toekomstige reizen te boeken."

Helft zomervakanties 2022 in eigen land

Vakantie in eigen land blijft voor de Nederlanders komend jaar onverminderd populair. Bijna de helft verwacht hun zomervakantie in eigen land door te brengen. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (64%) verwacht dat de plannen voor hun zomervakantie komend jaar afhankelijk zijn van de ontwikkelingen van de pandemie. Gemiddeld wacht twee op de drie Nederlanders ook volgend jaar langer met het boeken van een vakantie.

Veiligheid en zekerheid belangrijk

De helft van de Nederlanders geeft aan andere aspecten van vakanties te waarderen, zoals veiligheid en zekerheid. Ook speelt het mentale aspect een grote rol en is de behoefte om er echt even tussenuit te zijn belangrijker geworden.

Trefwoorden: vakanties, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, vakantieplannen

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...