Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Trend steden werken aan samenwerking voor toegankelijke steden

Trend steden werken aan samenwerking voor toegankelijke steden
Wat is er nodig om Utrecht toegankelijker te maken?
15 partijen uit de stad en de provincie Utrecht tekenden het stadsakkoord. Met het akkoord wil Utrecht voor iedereen toegankelijk zijn en weten de partijen elkaar beter en gemakkelijker te vinden en samen verbeteringen door te voeren waar Utrechters met een beperking echt iets van merken. Daarmee volgen de bestuurders het voorbeeld van Den Haag op.

Wat is nodig?

Met dit stadsakkoord is Utrecht, samen met Den Haag, een van de eerste van de grote steden waarin partijen zich op toegankelijkheid aan elkaar verbinden. Met het stadsakkoord wordt de stad sneller en beter toegankelijk gemaakt. Organisaties moeten beter samenwerken. Om dit te realiseren, wisselen zij ervaring en kennis uit over wat zij doen voor inwoners met een beperking. Verder brengen de belangenorganisaties de knelpunten in van inwoners met een beperking. Zo wordt duidelijk wat nodig is en wie wat kan doen, binnen alle vormen van toegankelijkheid. Dat geldt ook voor de vrijetijdseconomie.

Gedeputeerde Rob van Muilekom: "We willen een toegankelijke provincie zijn voor iedereen. De Sociale Agenda, die we nu aan het ontwikkelen zijn, is hiervoor de basis. Ik vind het mooi om te zien dat bijvoorbeeld goede toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor al onze inwoners versterkt kan worden door een goede samenwerking van alle betrokken partners.”

Deelnemende partijen

De volgende partijen hebben hun handtekening onder het stadsakkoord gezet: Solgu, Platform Volwaardig Burgerschap GGZ, De Wilg, Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, NS, Qbuzz, Syntus Utrecht, Sport Utrecht, Special Heroes, ZIMIHC, BOKS, Vrijstaat, Het Wilde Westen, Cultuur 19, provincie Utrecht en gemeente Utrecht.
Topics:Beleid, Leisure
Trefwoorden: toegankelijk, leisure, cultuur, ov, vrijetijdseconomie

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...