Geplaatst op: 27-09-2021
Auteur: Redactie
NRIT

CELTH draagt fors bij aan Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland

CELTH draagt fors bij aan Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland

Op de Nationale Toerisme Top 2021 is zojuist de nieuwe ‘Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland’ gepresenteerd. De uitvoering van deze Actieagenda ligt bij de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie. Het Center of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (#CELTH) draagt -als kennispartner van de Taskforce- met de aangesloten hogescholen #NHLStenden, #HZ en #BUas en de onderzoeksinstituten European Tourism Futures Institute en het Kenniscentrum Kusttoerisme fors bij aan deze Actieagenda.

Zo heeft CELTH het voortouw genomen in het inzichtelijk maken van de maatschappelijke waarde van de gastvrijheidsindustrie. Want de sector genereert niet alleen een economische waarde maar ook waarde voor de leefomgeving en draagt bij aan sociale processen. Daarnaast gaat CELTH inzicht geven in het aanwezige en gewenste instrumentarium om als overheden te kunnen sturen op zowel de kwantiteit als de kwaliteit van het vrijetijdsaanbod.

Belangrijk project -met een brede waaier aan betrokken stakeholders- is de onderzoeksagenda voor de verduurzaming van de toeristische sector. Het is van belang de sociale- en de milieubelasting door de sector effectief verminderen. Daarnaast moeten bedrijven adequaat kunnen reageren op het snel veranderende beleid op dit terrein. In opdracht van de Taskforce onderzoekt CELTH welk financieel-fiscaal instrumentarium er is om ondernemers te ondersteunen bij verduurzaming, innovatie en digitalisering.

CELTH-partner Breda University of Applied Sciences ontwikkelt een stappenplan voor digitale belevingen om zo het toeristisch aanbod te versterken en in contact te blijven of komen met bezoekers. Voor de verhaallijn Nederland Waterland wordt daadwerkelijk een digitale beleving geïmplementeerd.

Tot slot is CELTH betrokken bij diverse actiepunten rond Human Capital. Er moet in de gastvrijheidssector meer oog komen voor sectoroverstijgende kernkwaliteiten gelinkt aan gastvrijheid, servicegerichtheid en de markt. Uiteindelijk doel is een duurzame lange termijn personeelsinzet in de gastvrijheidssector.

Verder lezen?

Meer lezen over de CELTH-projecten rond de Actieagenda? Lees dan hier de laatste actualiteit: https://www.celth.nl  

De publieksversie van de Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland is hier te vinden: https://nbtcmagazine.maglr.com

Topics:Beleid, CELTH
Trefwoorden: Celth, toerisme, bewuste bestemmingen, perspectief 2030, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...