Geplaatst op: 16-09-2021
Auteur: Simon de Wijs en Peter Horsten
Breda University of Applied Sciences

Alle artikelen van Uncover op kennisplatform NRIT

Alle artikelen van Uncover op kennisplatform NRIT

Op het kennisplatform van NRIT publiceren we de komende periode alle artikelen uit Uncover, het jaarlijkse magazine van de Academy for Leisure van de Breda University of Applied Sciences. Deze Uncover heeft als ondertitel ‘Leisure in een bubbel’ meegekregen. Want zal leisure zal uit de bubbel komen waarin het lange tijd gevangen zat? Gaan het post-lockdown-tijdperk mensen en organisaties zichzelf opnieuw uitvinden? Of katapulteren we ons terug naar een wereld vol vuurwerk, achtbanen, en overweldigende belevenissen? Of waarderen we de rust, ruimte en natuur die we zojuist zo intens ervaren hebben.

Vol bewondering tonen de samenstellers in deze Uncover diverse voorbeelden van veerkracht in de vrijetijdssector. Van sport en attracties tot cultuur en evenementen. Goed om de flexibiliteit, vindingrijkheid en vastberadenheid te zien die tot nieuwe concepten en businessmodellen leiden, waarbij veelal wordt gewerkt op basis van meerdere scenario’s. Echter gelijktijdig rijst de vraag of dit slechts een doekje voor het bloeden is. Wanneer je ziet dat kraters geslagen worden in de jarenlang opgebouwde infrastructuur en collega-werknemers en ondernemers in de vrijetijdsbranche (massaal) een drastische carrièreswitch overwegen of genomen hebben. 

Vernieuwing als wagen zonder paard?

Natuurlijk zullen aspecten van de online en hybride belevingen binnen musea, poppodia en zakelijke evenementen blijvend impact hebben. Het blijft (soms) toch vooral voelen als een slap surrogaat. De meerwaarde, vooral het kosten-, tijds- en milieuvoordeel, wordt weldegelijk onderkend. Maar massaal wordt ook het gemis van fysieke ontmoeting en de real-life belevenissen aangegeven. Daadwerkelijke vernieuwing wordt slechts mondjesmaat gevonden terwijl velen de online kansen louter benut hebben om het oude in een nieuw jasje te stoppen. Er is zeker sneller geleerd en geïmplementeerd. Het onderwijs voorop. Maar grotendeels lijkt het een reproductie van het oude. Het nieuwe medium is omarmd als ‘wagen zonder paard’, als ‘radio met beeld’. Daarmee onvoldoende als innovatie op zichzelf met eigen wetten, instrumentarium en mogelijkheden.

Stuiteren we terug naar het oude of springen we vooruit?

Misschien is dat ook niet zo gek. We beschouwen de pandemie veelal als tussenpauze. Een lastige periode waar we doorheen moesten tot het voorbij zou zijn. Hebben we echter de consequenties van het feit dat er een nieuwe werkelijkheid is voldoende geaccepteerd? Laten we daadwerkelijk de verandering toe? Of hunkeren en bewegen we krampachtig naar wat we gewend waren? Een cruciale vraag op het moment dat we langzaam weer opengaan. Wat is veerkracht? Stuiteren we terug naar het oude of springen we vooruit in een nieuw okay? En hoe verschillen leisure-organisaties enerzijds en anderzijds mensen op zoek naar hobby’s, ontspanning, inspiratie en samenzijn hierin? Zijn er nieuwe organisatievormen ontstaan? Het is nog te vroeg om hierop een eenduidig antwoord te geven. 

Leisure uit de bubbel

Leisure zal uit de bubbel komen waarin het lange tijd gevangen zat, zowel aan aanbod- als vraagzijde. In het post-lockdown-tijdperk zullen mensen en organisaties zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Katapulteren we ons terug naar een wereld vol vuurwerk, achtbanen, en overweldigende belevenissen. Of waarderen we de rust, ruimte en natuur die we zojuist zo intens ervaren hebben.

Enkelen zullen zich bevrijd voelen, schieten in een reflex van totale extase en proberen in eerste instantie in te halen wat gemist is. Om er daarna mogelijk ook weer achter te komen dat die overprikkeling en de angst om iets te missen een nieuwe druk geven. Anderen zullen voorzichtig(er) hun bubbel verlaten en misschien juist het comfort en de veiligheid ervan (gaan) missen. Weer anderen zullen angstig blijven zich onder groepen te begeven. En er zullen mensen zijn die nieuwe manieren van leven, werken en genieten hebben gevonden en dat blijven continueren. Hopelijk is er in ieder geval geleerd van de contraproductiviteit die de polarisatie tijdens de pandemie veroorzaakte en is er bewustzijn van het feit dat we samen sterker staan.

Omarm de nieuwe context en groei

Onderwijs, overheid en institutionele organisaties zijn vaak weerbarstige organen. Is de afgelopen periode met de abrupte onderbreking van patronen genoeg geweest om deze open te breken? Heeft de veranderde context aangezet out-of-the-box kansen te gaan ontdekken? Feitelijk kun je dat ook vragen voor ieder mens die zijn vrijetijd gaat inrichten. Is de pauze indrukwekkend genoeg geweest om met gewoonten te breken en nieuwe inspirerende wegen te gaan ontdekken? Op sommige punten wel en andere waarschijnlijk niet. Maar leisure zal in of buiten de bubbel altijd boven komen drijven. Getuige ook het eerste irrelevante pleidooi op het moment dat de ic’s van ziekenhuizen eindelijk minder belast zijn en praktisch iedereen is gevaccineerd. Ten aanzien van de vraag of we een coronaherdenking nodig hebben of toch meer een feestdag omdat we bevrijd werden, is ons antwoord als redactie van een ‘leisure’-magazine: "Het is om het even voor onze sector. Linksom of rechtsom heeft blijkbaar het evenement als middel op geen enkele wijze aan waarde ingeboet!” 

Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, corona, crisis, toekomst

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...