Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-08-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

Vrijetijdsmakelaar en hackathon voor vernieuwende ideeën vrijetijdseconomie

Provincie stelt Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie voor komende drie jaar vast

Vrijetijdsmakelaar en hackathon voor vernieuwende ideeën vrijetijdseconomie
Er komt een vrijetijdsmakelaar die ondernemers helpt bij het ontwikkelen van toeristische en recreatieve activiteiten in onze provincie. Ook organiseert de provincie in samenwerking met Nationaal Programma Groningen een 'Hackathon Challenge' voor vernieuwende ideeën in de vrijetijdssector. Deze plannen staan in het Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2021-2023 van de provincie Groningen. Doel is om recreatie en toerisme in onze provincie te verbeteren, ondernemerschap te stimuleren en te zorgen voor meer werkgelegenheid in de sector. Voor de uitvoering van het programma is in de periode 2021-2023 ruim € 3,7 miljoen beschikbaar.

Verbinding 

Gedeputeerde Mirjam Wulfse: "De provincie Groningen heeft toeristen en recreanten veel te bieden door grote verscheidenheid in ons open landschap, geschiedenis, bij ons erfgoed en in routes en cultuur. Wat vaak nog ontbreekt is de verbinding tussen bezienswaardigheden, horeca en andere voorzieningen. De provincie wil het verbeteren van deze verbindingen stimuleren. Naast dat de vrijetijdssector belangrijk is voor de werkgelegenheid draagt het ook bij aan het voorzieningenniveau en het leefklimaat in onze eigen regio."

Vrijetijdsmakelaar 

Er komt een vrijetijdsmakelaar die ondernemers gaat helpen bij het ontwikkelen van Groningse producten en arrangementen. De makelaar legt verbindingen tussen ondernemers, organisaties, het onderwijs en relevante programma’s en financiers. De vrijetijdsmakelaar kan ondernemers bijvoorbeeld wijzen op het ondernemersplatform GroBusiness, waar ze advies kunnen krijgen over regelingen voor het mkb.

Onderwijs

De provincie investeert de komende periode ook in opleidingen in de toerisme- en vrijetijdssector. Werken in de Groningse vrijetijdseconomie moet interessanter worden voor jongeren en zij-instromers. Als er goede vakopleidingen op dit gebied zijn, kiezen mensen eerder voor een baan in deze sector. Daarbij is het van belang dat er voldoende passende stageplekken zijn, dat er goed te verdienen is en dat er perspectief is op een loopbaan in deze sector. Het project ‘Gateway to Hospitality’ moet zorgen voor opleidingen in deze sectoren die beter aansluiten bij het bedrijfsleven.

Hackathon   

Samen met het Nationaal Programma Groningen (NPG) organiseren we een zogenaamde ‘Hackathon Challenge’. Dit evenement moet in korte tijd vernieuwende ideeën opleveren voor gastvrij, innovatief en duurzaam ondernemerschap in de vrijetijdssector.

Servicebureau varen 

De rol voor Routebureau Groningen wordt uitgebreid. Naast het beheren, verbeteren en ontwikkelen van bestaande routes en routenetwerken voor fietsers en wandelaars, komt er een servicebureau voor de vaarrecreatie. De vaarrecreant kan hier meldingen doen, informatie krijgen over varen in de provincie en zelfbedieningssleutels ophalen voor bruggen en sluizen.

Toeristische bestemming in 2030

Met het uitvoeringsprogramma legt de provincie, samen met gemeenten, onderwijs en ondernemers, de basis voor een sterke vrijetijdseconomie. Uiteindelijk moet de provincie in 2030 een belangrijke toeristische bestemming zijn voor mensen met interesse voor cultuur, erfgoed en landschap. Bezoekers kunnen hier langere tijd verblijven, omdat de routes, horeca en overnachtingsmogelijkheden goed op elkaar aansluiten. Zo draagt de vrijetijdssector op de lange termijn bij aan de brede welvaart in onze provincie.

Trefwoorden: Vrijetijdsmakelaar, hackatlon challenge, vrijetijdseconomie

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.