Geplaatst op: 30-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

65.000 bezoekers voor Theaterfestival Boulevard

65.000 bezoekers voor Theaterfestival Boulevard

Met veel aandacht voor het niet doorgaan van grote evenementen en festivals vergeten we wel eens dat er met kleine en geplaceerde evenementen wel veel mogelijk is. Mooi voorbeeld is Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch dat met 120 voorstellingen 65.000 bezoekers ontving. De organisatie spreekt wel van een langgerekte oefening in wendbaarheid. 

Ondanks de pandemie kon Theaterfestival Boulevard doorgang vinden, wat recht deed aan het motto ‘Hack the horizon’. Tijdens deze editie, die niet elf maar zestien dagen duurde, hebben honderden  kunstenaars, artiesten en sprekers een podium gekregen en konden bezoekers 120 verschillende voorstellingen en concerten zien op locatie, in de Bossche theaters of in het nieuwe, tijdelijke festivalhart in het Zuiderpark.

Langgerekte oefening in wendbaarheid

Voor het festivalteam, de makers en alle partners was deze 37ste editie een langgerekte oefening in wendbaarheid. De veranderende inzichten en richtlijnen in de afgelopen maanden noodzaakten Boulevard om de programmering en productie voortdurend aan te passen. Nu overheerst de blijdschap: op ruim dertig locaties in en rond de stad stonden in totaal 120 voorstellingen en installaties. Daaronder waren 24 (Nederlandse) premières van gevestigde, nieuwe en terugkerende nationale en internationale namen. Twee collegafestivals die eerder vanwege corona sneuvelden, kwamen logeren op Boulevard: November Music en Festival Cement boden in totaal 15 voorstellingen en concerten. 

Trots op cijfers

Boulevard 2021 ontving 65.000 bezoekers die ruim 37.000 kaarten bestelden, waarmee het festival haar doelstellingen ruimschoots heeft behaald. "Cijfers waar we bovendien trots op zijn in het licht van de pandemie, coronamaatregelen, het nieuwe tijdelijke festivalhart in het Zuiderpark en het wisselvallige weer”, schrijft de organisatie

Groot festivalhart

Het negen voetbalvelden grote Zuiderpark bood de rust en de ruimte waarin het festival kon floreren. Uit reacties valt op te maken dat het publiek deze tijdelijke, groene festivallocatie waardeerde, mede door de grote variëteit aan podia zoals de kleurrijke Block Boxen, het door bomen omringde Parkpodium, het grote BLVRD Theater en de theatertenten Noord, Zuid, Oost en West. De weidsheid van het park vergemakkelijkte tevens de naleving van de coronamaatregelen. Het publiek kon gemakkelijk 1,5 meter afstand houden en op de terrassen kon met QR-codes besteld worden waardoor het aantal contactmomenten beperkt bleef. 

Toegankelijkheid

Toegankelijkheid is een belangrijke pijler op Boulevard. Met een waaier van drempelverlagende acties zorgt het festival ervoor dat bezoekers met een beperking – fysiek of cognitief – maximaal kunnen deelnemen. Een kleine greep: gebarencafé; werksessies met belangenverenigingen en hun leden; voorstellingen met audiodescriptie; gebarentolken; de ingebruikname van een inclusieve picknicktafel die voor rolstoelhouders is ontworpen. Ook spande Boulevard zich in voor bezoekers met een kleine beurs. Er was veel gratis aanbod op met name het Parkpodium. Daarnaast bood Boulevard leden van de Quiet Community voorstellingsbezoeken, een lunch en een workshop.

Trefwoorden: evenementen, festivals, corona, pandemie

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...