Geplaatst op: 06-08-2021
Auteur: Redactie
NRIT
Publicatie: R&T 2021-03

Sociale kant belangrijk tijdens vakantie

Trendrapport

Sociale kant belangrijk tijdens vakantie

Door de versoepelingen zijn vakanties weer mogelijk. In de sector zijn we vaak geneigd om in accommodatievormen en locaties te denken. Maar hoe willen Nederlanders hun vakantie invullen?

Nederlanders noemden in 2019 als voornaamste doel van vakantie het samenzijn met familie, vrienden of kennissen of bij hen op bezoek gaan. Bezoek aan familie, vrienden of kennissen in Nederland telt daarbij alleen als vakantie als die familie, vrienden of kennissen het grootste deel van de tijd afwezig zijn. Het aandeel van deze familievakanties was 20 procent, meer nog in eigen land (27 procent) dan in het buitenland (15 procent). Op de tweede en derde plaats komen de relaxvakanties (16 procent) en de actieve vakanties waarbij wandelen, fietsen, wintersport of watersport voorop staan (14 procent).

Relaxvakanties, waarbij ontspanning, uitrusten en tot rust komen voorop staat, houdt men vooral in eigen land (23 procent) en minder in het buitenland (12 procent), het aandeel van actieve vakanties is in binnen- en buiteland ongeveer gelijk, tussen 13 en 14 procent. Strandvakanties en stedenvakanties hebben elk een aandeel van 12 procent van alle vakanties en zijn vooral populair tijdens vakanties in het buitenland.

Inhaalslag in 2021?

De totale uitgaven van Nederlanders aan vakanties in 2019 bedroegen 22,0 miljard euro. Het grootste deel daarvan, 18,3 miljard euro, werd besteed aan vakanties in het buitenland. De overige 3,7 miljard euro ging op aan vakanties in het binnenland. Gemiddeld besteedde een Nederlandse vakantieganger 1.542 euro aan vakanties, dit komt neer op 542 euro per vakantie. Een gemiddelde vakantie buiten de landsgrenzen kostte 809 euro en was daarmee flink duurder dan een gemiddelde vakantie in eigen land, waarvoor men 216 euro neertelde. Per vakantiedag was dat respectievelijk 75 en 34 euro per persoon. Nu de versoepelingen op gang komen, lijkt er sprake te zijn van een inhaalslag. Het lijkt erop dat consumenten ruimer geld besteden aan vrijetijd. Als redactie zijn we heel benieuwd hoe deze zomer verloopt.

De kostenverdeling van vakanties in binnen- en buitenland verschilt aanzienlijk. Bij vakanties in Nederland wordt naar verhouding meer aan de accommodatie uitgegeven dan bij vakanties in het buitenland: 48 tegen 40 procent van de vakantiebestedingen in 2019. In eigen land werd wel weer relatief veel gespendeerd aan horeca: 18 procent tegenover 13 procent bij vakanties buiten Nederland. Dit percentuele verschil ontstaat doordat de accommodatie en het vervoer bij buitenlandse vakanties duurder zijn dan bij binnenlandse vakanties. Het werkelijke bedrag dat men per persoon gemiddeld per vakantiedag aan horeca kwijt was, lag in het buitenland met 10 euro namelijk hoger dan in Nederland (6 euro).

Trendrapport wil je hebben

Nog meer weten over trends, accommodaties, bestedingen en vakantiegedrag? Aarzel dan niet en bestel het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020 in de store van NRIT: www.nritmedia.nl/store/

Topics:Vakanties
Trefwoorden: trends, vakanties, nederlanders, motieven

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...