Geplaatst op: 23-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

Nog meer Nederlanders boeken in Nederland - dramatisch verlies door wegblijven buitenlandse gasten

Nog meer Nederlanders boeken in Nederland - dramatisch verlies door wegblijven buitenlandse gasten
Bijna verdubbeling Nederlandse boekingen voor vakantieparken voor zomer 2021 (+91%). Foto: Roompot
De groeiende onzekerheid rondom de steeds wisselende reisadviezen houdt vakantiegangers in eigen land. Dat blijkt uit data van boekingsplatform BungalowSpecials.nl. Ondertussen tekent zich een forse verliespost af voor de vakantieparken door het missen van de buitenlandse gasten in de cruciale zomermaanden voor de toeristische sector.

Van het totale aantal boekingen die voor de zomervakantie zijn gedaan, is 90% afkomstig van Nederlandse vakantiegangers. Het aantal boekingen op Nederlandse vakantieparken is bijna verdubbeld (+91%) ten opzichte van vorig jaar. 

Verlies bij buitenlandse gasten

De overige boekers zijn afkomstig uit België (7%) en Duitsland (3%). BungalowSpecials benoemt het niet maar in deze twee cijfers is het enorme verlies voor de vakantieparken te zien.  Dit is te danken aan de status 'rood' van Nederland. Gister maakte NBTC de schatting bekend hoeveel minder het aantal buitenlandse toeristen in ons land is voor de cruciale zomermaanden. Waarschijnlijk door de slechte timing van versoepelingen vlak voor de zomer zal Nederland nóg minder buitenlandse toeristen ontvangen als in de zomer van 2020. 

NBTC: 'Het aantal internationale verblijfsbezoekers zal naar alle verwachting verder dalen ten opzichte van 2020. Waar Nederland vorig jaar bijna 7,3 miljoen internationale bezoekers ontving, zal het aantal dit jaar uitkomen op 6,5 miljoen. Ter vergelijking: in een ‘normaal’ toeristisch jaar 2019 ontving Nederland 20,1 miljoen internationale verblijfsbezoekers. Dit jaar zal ons land naar verwachting dus 68% minder internationale verblijfsbezoekers ontvangen.'  

Zie ook het artikel met meer NBTC cijfers.

Positief: Uitgaven aan vakantieparken stijgen 

Vakantiegangers blijken duurdere vakanties te boeken deze zomer: zo is de gemiddelde boekingswaarde ten opzichte van vorig jaar met 4% gestegen. Ten opzichte van 2019 bedraagt deze stijging zelfs 23%. Commercieel directeur Menno van der Ster weet hoe dit komt: "We zien dat er gemiddeld voor een langere periode geboekt wordt en dat mensen ook kiezen voor grotere huizen met meer luxe. Hierdoor geeft men gemiddeld meer uit per boeking.” 

De vijf populairste bestemmingen in Nederland zijn Asten, America, Otterlo, Kaatsheuvel en Halfweg.

Trefwoorden: vakantiepark, bungalow, corona

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...