Geplaatst op: 21-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Visit Zuid-Limburg lanceert informatiecampagne na watersnood

Visit Zuid-Limburg lanceert informatiecampagne na watersnood

Visit Zuid-Limburg lanceert een campagne om toeristen goed te informeren over de vakantiemogelijkheden in de regio. Zuid-Limburg is hard getroffen door de watersnood maar inmiddels zijn de meeste bedrijven weer open en staan klaar om gasten en toeristen gastvrij te ontvangen.

Daarom lanceert Visit Zuid-Limburg via haar kanalen een campagne om consumenten te informeren over de situatie, met als doel op te roepen niet te annuleren, maar zich te laten informeren. "Samen met u, onze partners, helpen wij toeristen veilig op weg en beantwoorden we veelgestelde vragen op visitzuidlimburg.nl/welkom.” Alleen een klein deel van het centrum van Valkenburg en delen van Meerssen zijn niet toegankelijk. Daarnaast wordt toeristen geadviseerd niet in lager gelegen gebieden te gaan wandelen.

Zorgen om toeristisch seizoen

Volgens Anya Niewierra, directeur van Visit Zuid-Limburg komt de watersnood heel hard aan bij de toeristische ondernemers. "De dramatische beelden die de afgelopen dagen de wereld in zijn gegaan, hebben er toe geleid dat mensen denken dat heel Zuid-Limburg onder water heeft gestaan. Dat heeft tot een golf aan annuleringen geleid, ook in gebieden die niet getroffen zijn.” Grootste zorg van Visit Zuid-Limburg is dat het toeristisch seizoen niet op gang komt. "Dat is de tweede ramp die er achteraan komt.” Ze hopen met de informatiecampagne van het imago af te komen van een gebied waar heel veel ellende is. Want feitelijk is maar 3 tot 4 procent van Zuid-Limburg getroffen. "De ramp speelt zich voornamelijk af in de beekdalen en dat is heel dramatisch. Ook voor ons met twee getroffen vestigingen. Maar de meeste bedrijven liggen op de heuvels en worden na corona juist geholpen met bezoek van onze gasten.”

Ook kantoren Visit overstroomd

Overigens is Visit Zuid-Limburg zelf ook getroffen door de watersnood. Zowel het hoofdkantoor op het Walramplein als de Visit Zuid-Limburg Experience op het Theodoor Dorrenplein in Valkenburg hebben door de watersnood grote schade opgelopen. Voorlopig zijn deze locaties niet toegankelijk. Als gevolg hiervan is de organisatie telefonisch lastiger bereikbaar en kan een reactie langer op zich laten wachten. Visit Zuid-Limburg heeft haar panden inmiddels schoongemaakt en hoopt zo snel als mogelijk weer open te gaan 

VisitZuidLimburg
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, Limburg

CELTH



||| Nieuws |||

22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...