Geplaatst op: 15-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2021-03

Gelukkiger klanten en medewerkers die meer omzetten

Upsell leuk maken

Gelukkiger klanten en medewerkers die meer omzetten
Bastiaan Bronkhorst van Motify (l). Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels: “Noem me maar ouderwets maar die economische factor wordt vanzelf ingevuld als je tevreden medewerkers en gasten hebt.”

De vrijetijdsector is door de coronacrisis zwaar geraakt. Veel bedrijven moesten lange periodes sluiten of op beperkte capaciteit draaien. Dat heeft diepe financiële sporen nagelaten. Met de versoepelingen komen de gasten weer terug. Zij laten de euro’s weer rollen en zijn op zoek naar een optimale vrijetijdsbesteding. Grote vraag is hoe je als ondernemer de gastbeleving kunt verhogen en tegelijkertijd de omzetwaarde per gast vergroot. Up- en cross-sell zijn dan voor de hand liggende methoden. Medewerkers in de frontoffice zijn daarvoor aan zet. Welke tools kun je ze aanbieden die niet alleen de omzet vergroten maar bovenal tevreden gasten en medewerkers oplevert?

Het trainen van personeel in cross- en upsell is vaak een eerste reflex. Helaas is de effectiviteit van trainingen op de lange termijn erg laag. Verkooptrainingen hebben over het algemeen een focus op harde sales en dat conflicteert al snel met het gastvrije karakter van vrijetijdsbedrijven. Ook gasten zitten niet op harde sales te wachten van producten en diensten waar ze op dat moment geen behoefte aan hebben. Bovendien zakt de opgedane kennis snel weg en blijkt het lastig te zijn om cross- en upsell top of mind te houden. Zowel bij medewerkers als management. Met de Upsell Promotor van Motify heeft de vrijetijdssector een tool in handen die service en verkoop laat samengaan. Een tool die werkt met een spelelement voor medewerkers en daarmee aanvullende verkoop vooral leuk maakt.

Speelse wijze meer interactie met de gast

Het gaat hierbij in feite om een tool die op een speelse wijze een cultuurverandering in gang zet. Een cultuurverandering met meer aandacht en interactie voor de gast. Een verandering met een optimale combinatie tussen het Angelsaksische en Rijnlandse organisatiemodel. In het Angelsaksische model ligt het accent op het vergroten van de aandeelhouderswaarde, in het Rijnlandse model juist op continuïteit en meerwaarde voor een brede groep aan stakeholders. Met de Upsell Promotor krijgen personeelsleden een tool in handen waardoor het leuk is om met cross- en upsell aan de gang te gaan (en harde euro’s worden verdiend) en tegelijkertijd (door relevante aandacht) de gasttevredenheid omhooggaat. Aangezien uit onderzoek blijkt dat een 1% hogere gasttevredenheid leidt tot een bereidheid extra geld (+7%) uit te geven, is het cirkeltje weer rond.

Praktijkvoorbeeld Postillion Hotels

Voor directeur Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels staat het plezier voorop dat een cross- en upsell tool zowel medewerkers als gasten oplevert: "Noem me maar ouderwets maar die economische factor wordt vanzelf ingevuld als je tevreden medewerkers en gasten hebt. De kern is dat medewerkers die plezier hebben meer intrinsiek gemotiveerd aandacht geven aan gasten wat resulteert in een hogere gasttevredenheid. En dat gecombineerd, levert, als het goed is, meer omzet op. Maar dat is echt de laatste stap.”

Heeft het gebruik van Motify jouw mening over upsell veranderd? Zo ja, op welke manier?

Heeft het gebruik van Motify jouw mening over upsell veranderd? Zo ja, op welke manier?

In hoeverre ben je tijdens je werk bezig met upsell?

In hoeverre ben je tijdens je werk bezig met upsell?

Voor Bastiaan Bronkhorst van Motify is dat precies de spijker op de kop: "Je creëert bij je gast een stuk dankbaarheid omdat je iets extra’s biedt waar deze niet meteen aan denkt maar toch nodig heeft. Onze Upsell Promotor is daarmee een tool om de gasttevredenheid te maximaliseren door dingen aan te bieden die relevant zijn voor een gast. Dat daarmee een upsell gecreëerd wordt, is meegenomen.”

Voor Postillion Hotels past de Upsell Promotor naadloos bij het eigen DNA dat samengevat wordt in ‘Aandacht met Impact’. Mooie zalen en hotels zijn er volgens Ginjaar overal. "Het verschil is dat wij ‘Aandacht met Impact’ willen leveren.” Die missie begint heel bewust met aandacht en niet met impact. "Want als je impact met aandacht geeft, dan betekent dat dat je gedreven wordt door impact en het financiële resultaat. Gastvrijheid begint voor ons juist met aandacht. Dat is het allerbelangrijkste. In ons vak moet je elke dag opstaan met als persoonlijke missie om maximaal aandacht aan je gasten te geven. En als je dat heel goed doet, dan lukt het ook om impact te genereren. Dat kan financiële impact zijn, maar ik vind de impact op werk- en gastplezier veel belangrijker.”

Beeld uit de Upsell Promoter.

Beeld uit de Upsell Promoter.

De Upsell Promotor van Motify is heel bewust geen onderdeel van het kassasysteem. Het is een losse terminal die in het gezichtsveld staat van de medewerker. In leuke icoontjes worden de mogelijke up- en cross-sell producten en diensten getoond met de doelstellingen die daarbij horen. Het systeem presenteert op basis van historische transactiedata welk product, op welk moment, op welke plek het beste kan worden aangeboden. Bedrijven kunnen ook handmatig producten en diensten toevoegen. Kernelement van de Upsell Promotor is dat deze de hele tijd in het gezichtsveld van de medewerker staat. Bronkhorst: "De hele tijd vraagt de Upsell Promotor om iets te doen. Dat is super hinderlijk maar als je dat leuk maakt door iets aan te klikken, wordt het werk van de medewerkers er juist leuker van.”

Het plezier van medewerkers in cross- en upsell staat voorop. Daarom zit in de Upsell Promotor ook een spelelement. Werkgevers kunnen aan het best presterende team een beloning geven. "Je krijgt mensen makkelijk mee als het een spelelement bevat. Dan is de drempel lager”, stelt Ginjaar. "De combinatie van gemak en plezier maakt het tot een succes.” Maar je moet het wel organiseren en zorgen dat een upselltool in de agenda komt van de mensen bij wie het onderdeel is van hun dagelijkse werk. Dat gebeurt alleen maar met een funfactor en plezier die aan het eind wat oplevert.”

Met cross- en upsell in de vrijetijdssector naar tevredener gasten

Vanuit de gast

  1. Producten en diensten presenteren die echt meerwaarde bieden
  2. Gasten verrassen en verwennen
  3. Met als gevolg grotere waardering en hogere NPS

Vanuit het bedrijf

  1. Medewerkers tools en haalbare doelen geven
  2. Frontoffice enthousiasmeren met een spelelement
  3. Actuele managementinformatie genereren gericht op cross- en upsell

Goed om aan doelen te werken

En daarmee sluit de tool naadloos aan bij een primaire drijfveer van mensen in de westerse maatschappij want we werken graag aan doelen. "Aan alle diensten en producten die in de Upsell Promotor worden getoond, zit een doelstelling”, vertelt Bronkhorst. "Want je wilt als medewerker wel ergens naar toe kunnen werken.” Dat kunnen doelstellingen per bedrijf, team of individuen zijn. Bedrijven kunnen dat zelf invullen en we adviseren ze daarbij aan te sluiten op de bestaande bedrijfscultuur.” Want een belangrijke valkuil is dat cross- en upsell trajecten die niet in de bedrijfscultuur passen gedoemd zijn te mislukken.

De Upsell Promotor is primair bedoeld om te stimuleren en te belonen, niet om te controleren. "Als je wilt controleren of de verkoop stijgt, maak je een uitdraai van je kassa”, stelt Bronkhorst resoluut. "Belangrijk is dat het fun is en aanzet tot het verhogen van de gastbeleving.” Maar de tool is geen toverstaf. Om te groeien zul je het aandacht moeten geven: "Als je het neerzet en er geen aandacht meer aan geeft, dan gaat het niet werken. Je moet het zien als een tool om aandacht voor cross- en upsell te organiseren.” Het helpt ook medewerkers die bang zijn voor sales: "Je stelt je mensen in staat om te excelleren. Iedereen kan die topper worden!” Essentieel is om de Upsell Promotor niet als een salestool te zien maar als een servicetool. "Zorg ervoor dat je gasten iets biedt dat ze van te voren niet hadden verwacht. Je bent ze aan het verwennen en verrassen. Als je het zo ziet, dan werkt het. In de vrijetijdssector is ons motto dan ook: ‘eerst aandacht en dan volgt de impact vanzelf’.”

Hamvraag is natuurlijk of de Upsell Promotor ook in bedrijfseconomisch opzicht werkt: "De upsell gaat bij elke site waar we het neerzetten omhoog”, stelt Bronkhorst. "Gemiddeld verhogen wij de omzet uit de upsell tussen de 300% en 500%. Je hoeft me trouwens niet te geloven. Probeer het en kijk zelf of het resultaat oplevert.”

"In feite is ieder bedrijf al bezig met upsell”, stelt Bronkhorst zelfverzekerd. "Het enige wat wij doen is upsell leuk maken.”

Waarom kiezen voor cross- en upsell?

  1. Door echte interesse in de klant te tonen, bouw je aan een betere relatie
  2. Meer verkopen aan bestaande klanten is eenvoudiger dan nieuwe klanten werven
  3. Cross- en upsell gaat niet ten koste van je capaciteit in het primaire product
  4. Klanten zijn gelukkiger en tevredener door de echte aandacht
  5. Tevreden klanten zijn ambassadeurs en komen vaker terug

Meer informatie:
www.motify.nl
Bastiaan Bronkhorst
info@bronkhorstmanagement.nl

Trefwoorden: marketing, sales, upsell, tools, klanttevredenheid, personeel, verblijfsrecreatie, horeca

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...