Geplaatst op: 06-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Twente koppelt bewoners aan toeristen

Twente koppelt bewoners aan toeristen
Stefano Juliano op de Oude Markt - Enschede

Elke trend heeft zijn tegentrend. Dat zien we in Twente waar ze in deze tijd met chatbots en artificial intelligence Tukkers van vlees en bloed inzetten om toeristen unieke tips te geven. Daartoe lanceert Twente Marketing  als eerste in Nederland een platform waar bezoekers één op één advies kunnen krijgen van échte kenners. In Twente koppelen ze deze tegentrend weer aan de digitale trend door de antwoorden van Tukkers op te slaan en digitaal toegankelijk te houden.

Hiermee speelt de destinatiemarketing-organisatie in op de laatste trends in de digitale klantreis; zoals het hebben van een persoonlijke reis-assistent, het in contact komen met de lokale bevolking en het bieden van vraag-gestuurde content. Meer dan 145 Twente-experts zitten klaar om de bezoeker van tips te voorzien over hun eigen woonplaats of interessegebied. 

Lokale bevolking als experts

Op www.tukkers.nl kan iedere Tukker zich aanmelden en reageren op vragen door leuke tips te geven. De verscheidenheid aan Tukkers maakt het platform tot een plek waar iedereen met een vraag over Twente terecht kan. Een vraag kan bijvoorbeeld zijn waar de beste hondenlos-loopgebieden zijn of waar je het beste stukje vlees van Twente kunt kopen. Zeker nu iedereen steeds meer zijn eigen achtertuin aan het ontdekken is, is het leuk om daarin tips van de inwoners uit dat gebied te krijgen. Door de Tukkers op deze manier een podium te geven, zijn ze voor heel Nederland toegankelijk om digitaal te benaderen.

"Tukkers.nl is een belangrijk onderdeel in de klantreis van de consument. In de inspiratie-fase komen zij al veel terecht op ons platform www.visittwente.nl. Door de bezoeker ook écht in contact te brengen met de Tukkers, bieden wij ze een persoonlijkere mogelijkheid om goed voorbereid onze mooie regio te ontdekken.” Aldus Quirine ter Haar, gebiedsmanager Twente Marketing.

Inspelen op digitale trends

Naast persoonlijk contact ziet Twente Marketing ook dat in zoekmachines zoals Google veel meer vraag-gestuurde content wordt getoond. Onder meer met de voice-guide. Met dit nieuwe platform is Twente klaar voor de toekomst. Alle vragen die worden gesteld blijven bewaard, zijn zichtbaar voor Google en worden gekoppeld aan visittwente.nl.

De mentaliteit van de Tukkers

Middels de positionering ‘Tijd zat in Twente’ voert Twente Marketing al enkele jaren campagne waarbij de mentaliteit van Tukkers centraal staat. Onderdelen hiervan zijn het boekje Namens alle Tukkers - Geluk ‘n Tuk en de green graffiti met Twente spreuken in het straatbeeld. Quirine ter Haar: "Tukkers gaan niet mee met elke hype en houden zich minder bezig met oppervlakkigheden. Hier hebben we nog oprechte aandacht: voor elkaar, onze omgeving en de producten die we leveren. Dat zit in ons DNA en dragen we met trots uit. Met www.tukkers.nl krijgt iedere Tukker dat podium. Want een duwtje in de rug is soms nodig bij de bescheiden Tukker.”

Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo, marketing, informatie, Gelderland, twente

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...