Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sector ontwikkelt leidraad voor berekening economische impact

Sector ontwikkelt leidraad voor berekening economische impact

Het Kennisnetwerk Economische Impactanalyses Toerisme En Recreatie (KNEITER) heeft een leidraad ontwikkeld voor de berekening van economische impacts in de sector toerisme en recreatie. Economische impactstudies zijn relevant voor het onderbouwen van beleidskeuzes en investeringsplannen.

De leidraad is in opdracht van het Data Development Lab ontwikkeld door het KNEITER-netwerk dat bestaat uit CELTH en vijf adviesbureaus.

Minimale kwaliteitseisen

De leidraad maakt duidelijk wat de minimale kwaliteitseisen zijn waaraan een economische impactanalyse moet voldoen, qua te gebruiken databronnen, methodes en definities/afbakeningen. In dat opzicht zorgt deze voor standaardisatie. De leidraad biedt tegelijkertijd ook flexibiliteit door duidelijk te maken welke keuzes mogelijk zijn, wat de consequenties daarvan zijn en schrijft voor hoe hier over gerapporteerd moet worden aan de opdrachtgever. Uiteindelijk doel is dat de KNEITER-leidraad bijdraagt aan betere en meer vergelijkbare (voorstellen voor) economische impactanalyses, op basis waarvan betere beslissingen genomen kunnen worden.

Uniforme aanpak

Partijen wilden de kwaliteit van economische impactstudies verbeteren en door een uniforme aanpak de vergelijkbaarheid vergroten. Dat is gelukt en ze hebben een leidraad opgeleverd met voorschriften, aandachtspunten en duiding van keuzes. Voor opdrachtgevers is een oplegger ontwikkeld zodat ze offertes van bureaus kunnen beoordelen en het eindrapport goed kunnen interpreteren. Daarnaast is er een format voor methodologische verantwoording ontwikkeld.

Drie stappen en veel keuzes

Het bepalen van de economische betekenis van een gebied of toeristisch object start volgens de leidraad met drie stappen:

  • Stap 1: Definieer onderzoeksgebied
  • Stap 2: Bepaal onderzoeksperiode
  • Stap 3: Geef het onderzoeksgebied of -object aan

Vervolgens moet worden bepaald of het een studie is naar het economisch belang of alleen de meerwaarde van een verandering moet worden gemeten. Bij een studie naar het economisch belang bepaal je de totale economische impact van het onderzoeksobject. Dan gaat het bijvoorbeeld om de economische impacts van bezoekersbestedingen in de huidige situatie of het monitoren van een ontwikkeling. Bij de meerwaarde kijk je wat er gaat veranderen als het object zou verdwijnen of een nieuw wordt toegevoegd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vestigen van een nieuwe attractie, besluitvorming over een evenement, het inzetten van een bepaalde marketingcampagne. In deze gevallen wordt onderzocht wat de economische impact is van de wijziging, ten opzichte van de bestaande situatie.

Welke bestedingen neem je mee?

Je moet je ook afvragen welke bestedingen je wel of juist niet mee wilt nemen. Neem je alleen de directe bestedingen in het object mee of ook aanvullende bestedingen in de omgeving. En hoe ga je om met vooruitbetaalde kaartjes of vervoer. Verder moet je bepalen of je directe impacts berekent of ook indirecte impacts. Bij die laatste worden ook de bestedingen bij toeleveranciers meegenomen. Daarmee breng je de doorwerking in de hele economie in kaart.

Flexibel inzetten

De KNEITER-Leidraad biedt echter ook flexibiliteit: binnen elke economische impactstudie worden keuzes gemaakt. De aanpak moet worden aangepast aan de concrete situatie, de specifieke wensen van de opdrachtgever, de beschikbare data, het budget en bijzonderheden in de regio. De KNEITER-leidraad maakt daarom ook duidelijk welke keuzes mogelijk zijn, wat de consequenties daarvan zijn en beschrijft hoe hier over gerapporteerd moet worden.

De leidraad met alle relevante documenten is vrijelijk beschikbaar via de site van de Landelijke Data Alliantie. De leidraad blijft in ontwikkeling en zal waar nodig worden geactualiseerd.

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/nieuws-agenda/kneiter-leidraad-voor-betere-vergelijkbaarheid-van-economische-impactanalyses-toerisme-en-recreatie.htm
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, economische betekenis, werkgelegenheid, impact, onderzoek, richtlijnen

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...