Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

25 belangrijkste waardeindicatoren maatschappelijke waarden

25 belangrijkste waardeindicatoren maatschappelijke waarden
Ervaar op 10 juni de verrassende voorbeelden van maatschappelijke waardevermeerdering in toerisme. .
De eerste online Inspiratiesessie van het jaarlijkse Trendcongres is op 10 juni tussen 12.30 en 13.30 en gaat over de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. De sessie heet dan ook ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’. Aan de basis staat een stevig onderzoeksrapport en tijdens de bijeenkomst hoor je wat de sector nog veel meer kan. 3 sprekers en 3 videoverslagen ontsluiten verrassend veel inspiratie.

Jeroen Klijs – Breda University of Applied Scienes: "Onderzoekers van CELTH, de samenwerking van Breda University of Applied Sciences (BUas), HZ University of Applied Sciences en NHL Steden University of Applied Sciences, hebben in opdracht van koepelorganisatie Gastvrij Nederland de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie in beeld gebracht. Daarbij is er onderscheid gemaakt tussen economische waarde, waarde voor de leefomgeving en waarde voor sociale processen. Het rapport benoemt de 25 belangrijkste waardeindicatoren en beschrijft welke verantwoordelijkheden er liggen bij de verschillende partijen, waaronder overheden, brancheorganisaties, onderwijs en kennisinstellingen.” Voor het eerst komt daarmee wetenschappelijk boven tafel hoe toerisme en de gastvrijheidssector maatschappelijke waarden ondersteunen en verbeteren. 

Als de pandemie één ding duidelijk heeft gemaakt dan is het wel de grote maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. Ineens was (het gebrek aan) mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding een ‘hot topic’ in het nieuws en aan de talkshowtafels. De gastvrijheidssector levert aan bestedingen op: 
? 91 miljard euro
? 812.000 banen
? 4,4% BBP   
Maar de sector is veel meer dan een rinkelende kassa. 

Maatschappij ontwikkelt door toerisme en vrije tijd

Maar wat betekent dat voor de sector? Waarop moeten overheden acteren voor een bloeiende sector? Wat is de rol van de brancheorganisaties, onderwijs en ondernemers? Daar komen antwoorden op, op 10 juni om 12.30.


Programma Versterk maatschappelijke waarde toerisme

In ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’ komen 3 sprekers live aan het woord vanuit de studio. In 3 films worden inspirerende initiatieven van ondernemers getoond. Bedrijven pakken de kansen op om maatschappelijke vraagstukken in hun beleving en exploitatie op te pakken. 

12:30 Welkom door dagvoorzitter Marieke van Meurs 
12:35 Keynote: Jeroen Klijs – Breda University
Door zijn onderzoeksrapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’, laat Jeroen zien dat toerisme meerwaarde levert naast de roep om bezoekers en bestedingen.  
12:50 Case 1: videoverslag hoe TextielMuseum Tilburg iedere dag weer werkt aan maatschappelijke waarden. Van goed werkgeverschap tot broedplaatsfunctie.
12:55 Keynote: Ko Koens – Hogeschool Inholland 
Wat is de balans tussen creatieve lokale economie en bewoners. Nederland ziet new urban tourism opkomen.
13:10 Case 2: Reinvent Tourism. Interview Anouschka Trauschke vertelt in CLINK over wat Reinvent Tourism is, kan en al bereikt om overtoerisme om te keren naar bijdragen van toeristen aan de stad.
13:15 Keynote: Nicolette Bolté – Saxion Hogeschool  
Gebiedsontwikkelaar Weerribben-Wieden ziet de spanning tussen bezoek en natuur maar ook de meerwaarde van toerisme.
13:30 Case 3:  Suzies Farm. Leisure maar met liefde voor lokale landschap. Suzanne Ruesink laat overtuigend zien hoe je boerderij en gastvrijheidseconomie verbindt om tot een betere maatschappij te komen.
13:35 Afsluiting  


Organisatie 

Dit is één van de vier INSPIRATIEsessies die in 2021 worden georganiseerd door de toeristische hogescholen van Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, Saxion Hogeschool, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en LOI. 

Trefwoorden: trends, toerisme, gastvrijheid, maatschappij, recreatie

CELTH




||| Nieuws |||

29/08/25
15.000 hotels in Europa in massaclaim tegen Booking.com
Bijna 1.100 Nederlandse hotels sloten zich aan bij een Europese massaclaim tegen Booking.com, dat he...
29/08/25
Genieten van Maasvallei vanaf mobiel uitkijkpunt
In de Limburgse plaats Itteren staat sinds deze week op de dijk een verplaatsbaar uitkijkpunt. Dat r...
26/08/25
Exclusief voor leden
Is de vakantiewoning nog een aantrekkelijke investering?
De aantrekkelijkheid van een tweede woning als investering staat onder druk. Waar vakantiewoningen jarenlang golden als een stabiele en winstgevende belegging, is nu een duidelijke kentering zichtbaar.
26/08/25
Exclusief voor leden
Grote verschillen in NPS-score van touroperators
Touroperators scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +62. Buro Scanbrit scoort het hoogst op klanttevredenheid (+97) en Effeweg.nl (+37) het laagst. Jongeren zijn het meest kritisch in de NPS voor touroperators. Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn het meest tevreden.
25/08/25
Oproep: stop indexeren accijns brandstof
Tijdens de vakantie zagen veel Nederlanders dat brandstof in het buitenland goedkoper is aan de pomp. De ANWB doet een dringende oproep aan het kabinet om de jaarlijkse indexering van de accijns op brandstof stop te zetten.
25/08/25
Exclusief voor leden
SAIL 2025 trekt 2,5 miljoen bezoekers
Het grootste evenement van Nederland zit erop. Gister vond de Sail-out plaats van de schepen. Ook dit trok weer vele tienduizenden mensen. De SAIL-organisatie meldt dat het evenement 2,5 miljoen bezoekers trok.
22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.

||| Agenda |||

22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...