Geplaatst op: 19-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Gasten gaan voor duurzaam (en zo haak je daarbij aan)

Gasten gaan voor duurzaam (en zo haak je daarbij aan)

Duurzaamheid speelt steeds vaker een rol bij het kiezen van vakantie of een dagje weg. Tot die conclusie kwam BUas-student Julia van Bokhoven, die onderzocht of gasten duurzaamheid meenemen in hun keuze voor vrijetijdsbesteding. Opdrachtgever Een Gezond Leisureklimaat (Midpoint Brabant) lanceert nu samen met VisitBrabant de gratis e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen, speciaal voor recreatieondernemers.


Van Bokhoven: "De respondenten in mijn onderzoek (212) gaven aan te kiezen voor de duurzaamste optie bij een vergelijkbaar aanbod en prijs (70%). Wanneer de prijs bij de duurzaamste variant iets hoger ligt, kiest nog steeds bijna 40% van de respondenten voor de duurzaamste variant. Dit onderstreept het belang van duurzaamheid in de vrijetijdseconomie. Ontspanning en vermaak blijven de belangrijkste criteria bij het kiezen van een dagje weg, maar duurzaamheid kan gasten die twijfelen tussen twee opties dus écht over de streep trekken.”

Oprechte duurzaamheid als marketinginstrument

In de praktijk bereiken leisure-ondernemers die positief communiceren over wat ze doen aan duurzaamheid bovendien ook gasten die minder bewust kiezen voor duurzaam. Alleen al omdat elke duurzame actie een kans is om te communiceren en zo een manier is om extra onder de aandacht te komen van gasten die zich oriënteren op één of meerdere dagen weg. Daarbij hoeft duurzaamheid niet altijd expliciet genoemd te worden. Wel moet die oprecht zijn en onderdeel uitmaken van de bedrijfsvisie (Van Bokhoven, 2020).


Gratis e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen

Om recreatieondernemers te helpen duurzaam te ondernemen én daarover te communiceren, ontwikkelde Een Gezond Leisureklimaat samen met VisitBrabant de e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen. Deze online training informeert en inspireert ondernemers, gastheren en gastvrouwen, maar ook marketing- en communicatieprofessionals om duurzaam te handelen én hierover passend te communiceren en zo meer gasten te bereiken. Daar hebben zij zelf en het klimaat profijt van.


"Deze training geeft praktische handvatten om bewuster met duurzaamheid aan de slag te gaan. Bovendien laat de e-learning zien dat duurzaamheid prima hand in hand kan gaan met kostenbesparingen en dat het loont voor ondernemers om er direct mee aan de slag te gaan. Zelfs in deze onzekere tijd”, aldus Ankie Joos van VisitBrabant. Projectmanager Een Gezond Leisureklimaat Nicole van Hoof: "Duurzaamheid is een thema dat leeft. Samen hopen we recreatieondernemers hiermee een hart onder de riem te steken na een moeilijk jaar.”


De gratis e-learning is vanaf vandaag beschikbaar op de website van VisitBrabant. Iedereen kan een gratis account aanmaken en direct deelnemen aan de training. De inhoud komt van experts en is verzameld door  Een Gezond Leisureklimaat.

 

 

Link: https://elearning.visitbrabant.com/nl/Bezoekers/Trainingen/Details-training/4096/duurzaam-gastvrij-ondernemen
Trefwoorden: Duurzaam, marketinginstrument

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...