Geplaatst op: 06-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

KLM verliest in eerste kwartaal 337 miljoen euro

KLM verliest in eerste kwartaal 337 miljoen euro
Slechts 1,4 miljoen passagiers werden vervoerd in Q1.
Pieter Elbers president-directeur en CEO van KLM moet enorme verliezen incasseren en wijst daarbij op de rol om zo snel mogelijk te vaccineren. Mensen willen wel reizen maar de restricties houden hen tegen. "Om reizen weer mogelijk te maken, is de snelheid van vaccinatie essentieel. Tot die tijd is het van belang gerichte en effectieve maatregelen te hebben. KLM ondersteunt de EU-oproep tot een voortvarende opening van de grenzen binnen Europa."

In het eerste kwartaal van 2021 bedroeg de omzet van de KLM Groep €930 miljoen, een afname van 57 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2020. Het verlies kwam uit op €337 miljoen, vergeleken met een verlies van €275 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Scherpe daling passagiers

KLM vervoerde in het eerste kwartaal van 2020 6,3 miljoen passagiers. In maart van dat jaar brak de coronapandemie uit. In 2021 werden in Q1 nog maar 1,4 miljoen passagiers vervoerd. Het staat in contrast met Q1 van 2019 toen 7,7 miljoen passagiers werden vervoerd.

Elbers: "Het herstel van de luchtvaart valt tegen door de reisrestricties in vele landen. Daarnaast hebben de specifieke Nederlandse testverplichtingen, die ook voor transferpassagiers op Schiphol gelden, een sterk negatief effect voor KLM. Door goede kostenbeheersing en zeer sterke vrachtvolumes, onder andere dankzij het vervoer van vaccins, is een deel van de negatieve impact op passage gemitigeerd."

Geef kleurcoderingen

Specifiek voor de Nederlandse markt, dringt KLM erop aan dat de inschatting van het risico op besmetting per land en regio wordt gedaan en de kleurcoderingen dus weer zoals voor de crisis worden gebruikt. Elbers: "Landen en regio’s met een lage besmettingsgraad kunnen zo op groen of geel worden gezet. Op die manier kunnen Nederlanders weer hun vakanties gaan boeken."

Trefwoorden: KLM, passagiers, jaarcijfers 2021

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...