Geplaatst op: 09-04-2021
Auteur: Marc Gerlings

Centraal registratietool voor horeca Arnhem

Arnhem hoopt meer bezoekers naar de stad te trekken met laagdrempelige registratie voor de horeca

Centraal registratietool voor horeca Arnhem
Jan van Dellen registreert zich symbolisch als eerste gast van de horeca. Foto: Platform Binnenstad Arnhem.
Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederland met één centraal online registratietool voor alle horecazaken in de gemeente, gratis voor de ondernemers en bezoekers, meldt Platform Binnenstad Arnhem. Gastvrij Arnhem hoopt met deze techniek meer bezoekers naar de stad te trekken. 

Jan van Dellen, wethouder gemeente Arnhem, registreerde zich gister fictief als eerste bezoeker bij Stadsvilla Sonsbeek in Arnhem en lanceerde daarmee officieel het registratieplatform www.gastvrij-arnhem.nl. Hij verrichtte deze handeling samen met Jan van Hooijdonk, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland afdeling Arnhem/Renkum.

Met smartphone registreren

Met de online registratie tool van Gastvrij Arnhem kunnen bezoekers aan de Arnhemse horeca zich ter plekke met de smartphone registreren en de checklist invullen. Bij eventuele besmettingen is snel de gewenste informatie voorhanden voor de GGD om bezoekers op de hoogte te brengen.

Gastvrij Arnhem is een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland afdeling Arnhem/Renkum en Hotel Overleg Regio Arnhem en wordt gerealiseerd door Ad Up uit Arnhem, onder regie van Platform Binnenstad Arnhem. Het initiatief wordt mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van gemeente Arnhem en Stichting Ondernemers Fonds Arnhem.

Volgende keer gewoon inchecken

Horecaondernemers in Arnhem kunnen zich gratis aanmelden om deze registratie tool te gebruiken. Hoe meer horeca zich aansluit, hoe eenvoudiger het wordt voor bezoekers omdat deze horecaondernemers hetzelfde systeem hanteren. Bezoekers kunnen zich ook vooraf thuis registreren via de website www.gastvrij-arnhem.nl. Men kan ervoor kiezen om de gegevens (veilig) op te slaan, zodat bij een volgend horeca bezoek alleen ‘ingecheckt’ hoeft te worden, zonder weer alle gegevens in te vullen. Een avondje stappen wordt hierdoor een stuk aantrekkelijker. Gegevens worden maximaal twee weken beveiligd bewaard en daarna automatisch gewist.

Meer bezoekers naar Arnhem

Met Gastvrij Arnhem hoopt Arnhem meer bezoekers te trekken naar de Gelderse hoofdstad. Jan van Dellen is enthousiast: "De Arnhemse horeca laat zich met deze innovatie van haar beste kant zien. Deze online registratie tool voorziet in veiligheid, snelheid en gemak. Dat is voor klanten extra prettig als ze straks weer naar de horeca mogen komen. Als gemeente dragen we graag bij aan deze Arnhemse gastvrijheid.”

"Uiteraard voldoet het systeem aan alle privacyregels en AVG-wetgeving”, geeft Jan van Hooijdonk aan. "Geen losse papiertjes meer, alles digitaal, gratis en eenvoudig in te zetten voor alle horecaondernemers. Zo kunnen zij hun tijd en personeel inzetten op operationele zaken in plaats van registratie en gezondheidscheck. Er komt al zoveel op de ondernemers en horecapersoneel af, dat we erg blij zijn met dit initiatief in Arnhem.”
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, terras, registratie, corona

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...