De harde economische werkelijkheid van de pandemie in de Reisverkeersbalans
Afbeelding van Laura Montagnani via Pixabay Nederland heeft vorig jaar bijna 9 miljard euro verloren aan inkomend toerisme. Het uitgaand toerisme kreeg met een terugloop van bijna 13 miljard euro een nog veel grotere klap. Voor de sector een drama maar voor de betalingsbalans goed nieuws, die ging er bijna 4 miljard op vooruit. Dat komt omdat de bestedingen van Nederlanders in het buitenland sterker daalden (-64%) dan die van buitenlanders in Nederland (-51%). Dat blijkt uit de nieuwste jaarcijfers over 2020 van het CBS. Als onderdeel van de betalingsbalans richt de reisverkeersbalans zich op geldtransacties die gerelateerd zijn aan de uitgaven van reizigers voor overnachtingen, eten en drinken, cultuur en vermaak, transport (in het betreffende land), souvenirs en andere tijdens de reis aangeschafte producten en diensten, althans voor zover deze voor de reiziger zelf zijn bestemd en niet voor verkoop of voor het bedrijf waarvoor hij/zij eventueel reist. Daarbij presenteert de reisverkeersbalans zowel de bestedingen die door Nederlandse reizigers in het buitenland (bestedingen uitgaand toerisme) worden gedaan als de bestedingen die door buitenlandse reizigers in Nederland (ontvangsten inkomend toerisme) worden gedaan. Helft van bestedingen aan inkomend toerisme verdamptIn 2019 gaven buitenlandse toeristen nog 17,6 miljard euro uit in Nederland. In 2020 daalde dat naar 8,6 miljard euro een terugloop van 51%. Het zakelijk- en privéreisverkeer werden even hard getroffen. De meeste bestedingen kwamen van toeristen uit onze buurlanden. De bestedingen van reizigers uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk daalden in 2020 met meer dan 5,4 miljard euro. De uitgaven van Duitse reizigers in Nederland namen met 44% af in vergelijking met 2019. De Belgische en Britse reizigers gaven respectievelijk 51% en 71% minder uit in Nederland. Figuur 1: Bestedingen buitenlandse gasten naar land van herkomst, 2019-2020 Bron: CBSTweederde bestedingen aan uitgaand toerisme wegIn 2019 werd door Nederlanders aan reisverkeer in het buitenland 20 miljard euro uitgegeven. Tweederde van die bestedingen verdampten in 2020 waarmee Nederlanders nog maar 7,1 miljard euro aan reizen in het buitenland hebben uitgegeven. Uitgaand reisverkeer betrof in 2019 voor 86% privéreizen. Aangezien het privéreisverkeer (-68%) harder werd getroffen door de coronacrisis dan het zakelijk reisverkeer (-38%), daalde het aandeel privéreizen naar 77%. Figuur 2: Bestedingen aan inkomend en uitgaand toerisme, 2019-2020 Bron: CBS
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, bestedingen
|
|
13/06/25
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
|
13/06/25
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
|
13/06/25
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
|
13/06/25
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
|
13/06/25
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
|
13/06/25
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
|
12/06/25
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
|
12/06/25
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
|
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|