Geplaatst op: 17-03-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Podcast ‘De toeristische stad’

Podcast ‘De toeristische stad’

Podcasts bestaan al heel wat jaren maar zijn het afgelopen jaar booming geworden. Ook in toerisme zien we ze opduiken. Zo heeft Richard Otten van Blogs4Travel een podcast waar hij met toeristische ondernemers praat en heeft hoteladviseur Colliers een podcast over de stad: de PodStad. In de nieuwste aflevering ging het over de toeristische stad.

Colliers CEO Dirk Bakker gaat daarin in gesprek met de Amsterdamse politicus Reinier van Dantzig en toerisme-expert Anouk van Eekelen over de toeristische stad.

Afhankelijk van toerisme

‘’Ik denk dat steden als Amsterdam de laatste jaren te afhankelijk zijn geworden van toerisme’’, zegt Van Dantzig, fractievoorzitter van D66. ‘’Na de kredietcrisis snakte de hele economie naar business en dat kwam er vanuit het toerisme volop aan. We dachten lang: hoe meer, hoe beter. We vergaten na te denken wat er gebeurt als het te veel wordt. De Amsterdamse economie leunt nu sterk op hospitality en toerisme. Dat werd heel zichtbaar in de binnenstad tijdens de eerste lockdown. Die stilte was uniek, maar ook naargeestig.’’

Er zijn en worden volgens Van Dantzig al wel flinke stappen gezet door de gemeente. In 2018 zijn maatregelen getroffen om ‘zuiptoerisme’ te beperken. Het betekende bijvoorbeeld het einde voor de bierfiets. Er kwam ook een bestemmingsplan voor meer winkeldiversiteit. Richt je je alleen op toeristen, dan krijg je geen vergunning. ‘’Dat was juridisch heel ingewikkeld, maar het is uiteindelijk gelukt. Nu is het tijd voor de volgende stap: zorgen dat er meer mensen wonen in de binnenstad en De Wallen rigoureus aanpakken door het bijvoorbeeld te verplaatsen naar een erotisch centrum elders in de stad.’’

Waardevolle toerist

Volgens Van Eekelen, director destination development bij NBTC, is de economische waarde van de sector erg groot. In Nederland is dat 4,5% van het BBP. ‘’In mediterrane landen is dat nog veel meer, dus in die zin valt de afhankelijkheid hier nog mee’’, vertelt ze. ‘’We hebben door corona allemaal de waarde gezien, maar de vraag is: wat is een waardevolle bezoeker? Iemand die veel uitgeeft aan horeca, retail en cultuur, zou je denken. Maar ook iemand die niet voor overlast zorgt, ook al slaapt hij of zij in een hostel. Voor elk gebied of stad is een waardevolle toerist wat anders. Wij willen bezoekers die passen bij de waarden van Nederland en nog specifieker de stad en de regio.’’

Het gaat in Amsterdam vaak over de lasten van toerisme, maar lusten zijn er ook. Denk aan alle culturele voorzieningen zoals musea, theaters en restaurants die niet alleen op bewoners kunnen teren. En alle banen die daarbij horen. Dat is minder zichtbaar en hoorbaar dan drukte en overlast. En volgens Van Dantzig is er in 2019 ongeveer 200 miljoen euro toeristenbelasting opgehaald, waar stadsbewoners van profiteren omdat dat onder andere wordt besteed aan onderwijs en gemeentelijke diensten als de vuilophaal.

Landelijke visie

Volgens het NBTC kunnen die lusten nog beter in balans worden gebracht met de lasten, niet alleen voor bedrijven maar ook voor bewoners of bezoekers zelf. Het bureau heeft daarvoor samen met experts, bestuurders en bewoners een landelijke visie op toerisme opgesteld: Perspectief Bestemming Nederland 2030. Daarin staat: toerisme is geen doel, maar een middel dat kan bijdragen aan een maatschappelijke opgave. Van Eekelen: ‘’Denk aan banen in krimpgebieden, aan voorzieningen in de stad. We hebben daarvoor een aanpak ontwikkeld. Je moet eerst weten wat voor stad of regio je wil zijn, daarna ontwikkel je een relevant aanbod. Dat ga je vermarkten en promoten.’’

Dat betekent ook: kijken buiten de grenzen van de stad. Nederland heeft veel meer moois dan alleen Amsterdam. Daarom is een van de speerpunten van Perspectief 2030 dat er meer steden en regio’s op de kaart staan als aantrekkelijke bestemming. En dat ze toegankelijk en bereikbaar zijn. ‘’Spreiden is verleiden’’, zegt Van Eekelen. ‘’Om deze ambitie te verwezenlijken richten we ons op herhaalbezoekers, vooral uit onze buurlanden. We hebben verschillende verhaallijnen, zoals Nederland Waterland, de negen Hanzesteden en Koninklijk Nederland. Zo verbinden we allerlei bestemmingen aan elkaar.’’

Vermakelijke stad

De volgende aflevering van de PodStad komt online op vrijdag 19 maart. Hierin gaat Dirk Bakker in gesprek met A’dam Toren-eigenaar Sander Groet en schouwburgdirecteur Dianne Zuidema over de vermakelijke stad.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme stedelijk toerisme, overtoerisme, amsterdam, noord-holland

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...