Geplaatst op: 25-01-2021
Auteur: Marc Gerlings

Lockdown zorgt voor minder verkeer naar bungalowparken

Lockdown zorgt voor minder verkeer naar bungalowparken
Zwembaden en indoor speeltuinen dicht, dat houdt gezinnen tegen.

Het doel van de coronamaatregelen is het contact tussen mensen te verkleinen zodat het coronavirus geen kans krijgt. De lockdown lijkt nu ook zichtbaar te zijn bij bungalow- en vakantieparken. Veel minder Nederlanders pakken de auto naar de vakantiehuizen.

Met de negatieve reisadviezen is weggaan in eigen land de enige mogelijkheid om het vakantiegevoel toch een beetje op te zoeken. Toch blijken Nederlanders op dit moment vooral thuis te blijven. Er worden namelijk een stuk minder binnenlandse vakanties geboekt, zo blijkt uit data van boekingsplatform BungalowSpecials.

Voor de maand januari ziet het boekingsplatform, dat vakantiehuizen aanbiedt van grote ketens als Landal GreenParks, Center Parcs, Roompot en Droomparken, een daling van 62% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In enkel de derde week van januari was er sprake van een daling van maar liefst 85%.  

Zwembad en speeltuin dicht dan ook geen gezinnen

Commercieel directeur Menno van der Ster: "Door de strenge maatregelen zien we dat er momenteel weinig geboekt wordt op vele vakantieparken die door ons worden aangeboden. De grotere accommodaties staan nagenoeg leeg, terwijl gezinnen met kinderen ook niet komen, omdat faciliteiten zoals zwembaden en speeltuinen niet open zijn. We verwachten dat er begin maart weer een stijgende lijn te zien zal zijn in het aantal boekingen.”   

De lockdown half december had meteen invloed op de cijfers. De daling was al duidelijk te zien in de laatste twee weken van 2020, toen BungalowSpecials een daling van 46% zag in het aantal boekingen ten opzichte van 2019.

Plannen voor de zomervakantie

Uit data van het boekingsplatform blijkt dat er nu voornamelijk last minutes geboekt worden door gezinnen met een of twee kinderen. Verder wordt er ook al geboekt voor de zomerperiode door een grotere diversiteit aan groepen. Naast gezinnen met kinderen wordt er ook geboekt door grotere groepen in één vakantiehuis, of groepen die twee vakantiehuizen naast elkaar boeken.

"We zien sinds vorige week dat mensen zijn begonnen met het plannen van hun zomervakantie. Aangezien het vorig jaar lastig was om nog een plekje te vinden willen mensen nu zeker zijn”, aldus Van der Ster.
Trefwoorden: vakantiepark, bungalow, boeking, marketing, lockdown, speeltuin, zwembad

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...