Geplaatst op: 19-01-2021
Auteur: Marc Gerlings

Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders

Veel faciliteiten dicht in huisjesparken maar gasten kijken nu naar buitenactiviteiten

Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Vooral zoekopdrachten voor Nederlandse vakantieparken.

Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een verblijf in een vakantiehuisje. Een slechte schoonmaak is de grootste ergernis. De regio's Zeeland, Limburg en de Veluwe kunnen rekenen op de meeste aandacht.

Veel gesloten faciliteiten

Dat blijkt uit onderzoek van vakantieparken-platform Parkvakanties. Ondanks de huidige restricties op vakantieparken - zwembaden en horeca zijn gesloten - kiezen veel mensen toch specifiek voor een onderkomen op een vakantiepark (31 procent). Opzichzelfstaande huisjes in de natuur (27 procent) en aan de kust (26 procent) zijn daarna het meest populair. 

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de populariteit van vakantieparken in eigen land flink toegenomen. In de zomer van 2020 lag het aantal Nederlandse gasten op vakantieparken ruim 20% hoger dan het jaar daarvoor. 

Zeeland, Limburg en de Veluwe

Uit het onderzoek blijkt tevens dat vakantieverblijven in Zeeland, Limburg, de badplaatsen aan de kust en de Veluwe het meest in trek zijn dit jaar. Naar vakantieparken in het buitenland wordt duidelijk minder gezocht. 

"Voldoende activiteiten in de buitenlucht"

De populariteit van de Nederlandse vakantieparken is "niet verwonderlijk” aldus Laurens Taekema van Parkvakanties. "Mensen willen nu eenmaal op vakantie en dan is, in de huidige situatie, een vakantiehuis dichtbij ideaal. De parken zijn veelal mooi gelegen en er zijn alsnog voldoende activiteiten in de buitenlucht mogelijk. Op veel parken kun je bovendien maaltijden in je huisje laten bezorgen. We ontdekken steeds meer hoe mooi Nederland eigenlijk is.”

Vies vakantiehuis is grootste ergernis

In het onderzoek werd ook gevraagd naar de belangrijkste criteria en grootste ergernissen bij een verblijf in een vakantiehuis. Voor maar liefst zeven op de tien Nederlanders is een slecht schoongemaakt vakantiehuis de grootste ergernis. Slechte bedden en stank of geurtjes in het huis maken de top drie compleet.

Eerst een goed bed dan de locatie

39 procent van de ondervraagden ziet een comfortabel bed als belangrijk aspect van een vakantiehuis. Verrassend genoeg volgen daarna pas een mooie locatie (32 procent) en kindvriendelijkheid (27 procent).
Trefwoorden: vakantiepark, bungalowpark, accommodatie, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...