Geplaatst op: 26-01-2021
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: 2020-06

De eindsprint van jaar 2020

Topdrukte sinds september

De eindsprint van jaar 2020

Het was een gek jaar. In het begin van het jaar werden we opgeschrikt door het feit dat Covid-19 ons land had bereikt met alle gevolgen van dien. Voor de recreatiesector stond de vraag centraal, of de consument op vakantie kon/mocht en onder welke voorwaarden. De verschillende recreatieondernemers waren druk met het interpreteren van de coronaregels, zodat zij weer (mondjesmaat) open konden gaan en zij keken reikhalzend uit naar de versoepeling van de regels. De 1,5 meter afstand in combinatie met het openstellen van de sanitairgebouwen leek daarbij een kernpunt. Privé sanitair units bleken ineens bittere noodzaak te zijn in plaats van louter luxe.

De gevolgen voor het consumentengedrag en daarmee de recreatiesector waren legio. Men bleef massaal in Nederland recreëren, de botenverkoop groeide enorm, elektrisch fietsen waren uitverkocht, ligplaatsen in jachthavens raakten vol, recreatiewoningen waren niet aan te slepen, en campings raakten overvol. Dat vertaalde zich in het feit dat de exploitaties van recreatieparken en jachthavens eigenlijk best stabiel gebleven zijn en in sommige gevallen zelfs beter. Dat heeft op haar beurt er onder andere voor gezorgd dat er een forse toename is waar te nemen van de aan- en verkooptransacties van vakantieparken en jachthavens.

Alle redenen voor de transacties in recreatief vastgoed:

Covid 19, zoals hierboven gememoreerd;

  • de toename in vraag naar recreatiewoningen. Door de aankoop van een eigen recreatiewoning heeft men de vakantie veiliggesteld. Daarnaast kan men Covidproof van de eigen vakantiewoning genieten. Bijkomend aspect is de lage rente op de bank;
  • sinds eind 2018 kopen Franse concerns campings en bungalowparken in Nederland. De Fransen hebben vertrouwen in Nederland en de verblijfsrecreatieve markt. De Fransen zijn bekend met de Nederlandse recreant. Al jaren gaan Nederlanders op vakantie in Frankrijk. Daarbij komt dat de weersomstandigheden in Frankrijk met name in het hoogseizoen niet altijd ideaal zijn, lees te heet. Daarnaast willen de Fransen een brug slaan tussen Nederland en Frankrijk om de Nederlandse recreant nog meer aan zich te binden;
  • private equity fondsen maken hun entree in de Nederlandse recreatie. Het doel van private equity is groei om na een x aantal jaren met winst te verkopen. Een onderdeel van die groeistrategie is uitbreiding. Deze concerns zijn daardoor zeer actief op zoek naar uitbreiding en met name herontwikkelingslocaties.
Toenemende vraag naar jachthavens.

Toenemende vraag naar jachthavens.

De toename van de vraag naar vakantieparken en jachthavens resulteert bij ons ons op kantoor in ongekend veel aan- en verkoop transacties sinds de maand september. Waarschijnlijk mede aangejaagd door de verhoging van de overdrachtsbelasting per 1 januari 2021. Hierdoor willen kopers ook nog graag voor het einde van het jaar de transactie afronden hetgeen extra druk veroorzaakt.

De recreatie- en watersportsector bewijst maar weer dat het een sector van doorzetters is waar altijd wel iets in te doen is. Fijn dat wij alweer 40 jaren onze diensten in die sector mogen aanbieden!

Goed gesprek over recreatief vastgoed?

We zijn u graag van dienst! www.maasrbm.nl
Maas heeft vestigingen in Den Bosch (+31(0) 73 640 88 88) en in Huizen (+31(0) 35 623 62 12).

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, ondernemingen, verkoop, aankoop, makelaars

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...