Geplaatst op: 18-01-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederland ook dit jaar favoriet vakantieland voor Nederlanders

Nederland ook dit jaar favoriet vakantieland voor Nederlanders
Photo by Damiano Baschiera on Unsplash

Zoover verwacht dat ook dit jaar Nederlanders massaal in eigen land op vakantie gaan. Dat ziet de review- en boekingssite in het zoekgedrag op haar site. Net als in 2020 is ruim een derde van de vakantiegangers in 2021 op zoek naar bestemmingen in Nederland, met name in Limburg, Overijssel, Gelderland en Zeeland, al durven sommige weer over de grens te kijken.

Zoover analyseerde miljoenen views en het zoekgedrag van honderdduizenden bezoekers. Met meer dan 30 miljoen jaarlijkse bezoeken, ruim 3,8 miljoen reviews en meer dan 15.000 vakanties is Zoover een van de grootste vakantiesites van Nederland. 

Nauwelijks gezocht naar vliegvakanties

In het buitenland zijn vooral bestemmingen die betrekkelijk dichtbij liggen en met de auto bereikbaar zijn populair, zoals Frankrijk en Italië. Naar vliegvakanties in landen als Spanje, Portugal, Griekenland, Turkije en Egypte wordt in verhouding nauwelijks nog gezocht.

Uit de kwartaalanalyse blijkt ook dat Nederlanders goed letten op de coronamaatregelen en de veiligheid op hun vakantiebestemming. In ruim een op de vijf reviews die sinds maart vorig jaar zijn geschreven op Zoover komen termen als corona, Covid-19, anderhalve meter of coronamaatregelen voor.

Nederlanders oriënteren zich op voorjaar-, mei- en zomervakantie

Hoewel de Vakantiebeurs is uitgesteld en de corona-lockdown is verlengd, ziet Zoover dat veel Nederlanders zich in de eerste weken van het nieuwe jaar oriënteren op hun voorjaars-, mei- en zomervakantie. "Mensen zijn nog voorzichtig, maar hebben wel de behoefte om dit jaar op vakantie te gaan”, zegt directeur Judith Eyck van Zoover.

Nederland bovenaan

Zoover ziet daarbij grote verschillen ten opzichte van de tijd voor corona. In 2019 zochten de meeste Nederlanders naar Frankrijk als vakantiebestemming, net als de jaren daarvoor. Vorig jaar raakte het land die koppositie kwijt en ook dit jaar staat een vakantie in Nederland bovenaan. Zocht in 2019 nog 18 procent van de mensen naar een vakantie in eigen land, vorig jaar was dat 35% en dit jaar bijna 34%. Het marktaandeel van Frankrijk groeide van 19% in 2019 naar 24% dit jaar, net zoals het aandeel van Italië – vorig jaar niet zo populair vanwege de corona-uitbraak – van 8 naar 13% groeide. In 2019 zocht bijna 16% van de Nederlanders nog naar een vakantie in Spanje, dit jaar slechts 8%. Ook andere mediterrane landen als Griekenland (van 9 naar 4%) en Turkije (van 7 naar 1%) zagen hun populariteit na corona afnemen. Egypte (van 2 naar bijna 0%) komt niet eens meer voor in de top-10.

Kamperen populair

Qua accommodaties ziet ze dat vooral campings populair zijn. "Het is kamperen, kamperen, kamperen. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die daar geen zin in hebben en zoeken naar een luxe all-inclusive vakantie. Nu dat in Turkije of Griekenland moeilijker wordt, springen hotels in Nederland, Frankrijk en Oostenrijk daar slim op in met extra arrangementen”, aldus Eyck.

Hopen op last minute wintersport

Opvallend is ook dat de populariteit van Duitsland – vorige zomer nog zeer in trek bij Nederlanders – in vergelijking met twee jaar geleden van 7 naar 4 procent is gedaald, terwijl Oostenrijk zijn marktaandeel van 5 procent wist te behouden. "Bij Oostenrijk speelt voor een deel nog de wintersport mee. Ik denk dat mensen nog hopen op een lastminute wintersport omdat daar de lockdown vooralsnog eind januari eindigt. Duitsland is de laatste weken vrij veel negatief in het nieuws. Ook is de lockdown daar weer verlengd tot april”, verklaart Eyck.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, vakantieplannen, zomervakantie, crisis, corona

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...