Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-12-2020
Auteur: Marc Gerlings

Trend: kun je meer doen met saamhorigheid?

Trend: kun je meer doen met saamhorigheid?
waardering voor de sociale contacten die wel nog mogelijk zijn

Uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020 is de stemming meegenomen van het Nederlands publiek van afgelopen zomer. Consumenten bestempelen de periode als ‘pittig’. De positieve zijde is dat vaak het begrip ‘saamhorigheid’ wordt gemeld. Kun je daar meer mee in recreatief beleid of in je bedrijf? Het vraagt aandacht om rondom de wisselende sentimenten een scenario te ontwikkelen.

In het Trendrapport staat bij sociaal culturele trends over 2019 en 2020: ‘In de open vraag hoe Nederlanders de afgelopen tijd hebben ervaren, komt een wisselend beeld naar voren. Een groot deel van de respondenten sprak over een zware, moeilijke tijd. Woorden als ‘lastig’, ‘zwaar’ en ‘pittig’ komen vaak terug in de antwoorden. De onzekerheid over het verloop van de crisis en angst voor de gevolgen werden ook vaak genoemd. Anderen waren boos dat mensen zich niet aan de richtlijnen hielden.’

‘Er zijn ook positieve geluiden te horen. Mensen vonden het ook een bijzondere tijd, ervoeren meer rust op straat en bij zichzelf. Ook was er waardering voor de sociale contacten die wel nog mogelijk zijn en zijn geïntensiveerd, bijvoorbeeld binnen gezinnen. Positief was verder de solidariteit, zorg voor elkaar en saamhorigheid die ze ervaren tijdens de crisis. Ook noemden mensen vaak meer rust doordat een groot deel van de activiteiten wegviel, maar ook de verminderde reistijd door het thuiswerken. Ook werd de schonere lucht en de milieuwinst door het afnemen van het verkeer genoemd. Daarnaast kwam een deel van de mensen tot nieuwe inzichten over het gehaaste bestaan voor corona en het meer waarderen van de fijne dingen in het leven, nu alles minder vanzelfsprekend blijkt.’ Het beeld wordt duidelijk...

Hoe kun je dat toepassen?

> Denk onder meer aan projecten voor recreatie waarin solidariteit en zorg voor elkaar en zorg voor het landschap centraal staan?
> Kun je op recreatiebedrijven meer activiteiten opzetten die rust en reflectie uitdragen?
> Kun je als recreatiebedrijf, stad of regio een tegenpool bieden voor het thuiswerken?

Je kan niet zonder...

Geef het maar toe, je kunt niet meer zonder Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Bestel jouw exemplaar meteen. Nog beter, neem een voordelig abonnement.

Trefwoorden: trend, samen, zorg, natuur, recreatie, beleid, ondernemer, scenario

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.