Store
Store

Abonnement Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd

Abonnement Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd

Alle trends en ontwikkelingen in één handzame publicatie verzameld


Ook benieuwd naar de nieuwste trends en ontwikkelingen in de vrijetijdsindustrie? Dan mag u het jaarlijkse 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd' niet missen! Dit rapport wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT Media. Wij bieden in dit prettig leesbare rapport een actueel inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme, recreatie en vrije tijd. Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen.


Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017


In deel één van het Trendrapport een concreet en helder overzicht van de demografische, economische, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet opereren. Dit deel wordt afgesloten met de Trendvisie 2017-2020 waar we scenario's voor de branche presenteren.


Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft in deel twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding. Dat zijn vaak cijfers van het CBS zelf maar betreft ook informatie van internationale organisaties zoals Eurostat en de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO). Verder is in deel twee veel cijfermateriaal afkomstig van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en NBTC-NIPO Research. Daarmee geven we de lezers een onderbouwd overzicht van alle belangrijke ontwikkelingen in de sector. Ten opzichte van de voorgaande edities besteden we in dit Trendrapport substantieel meer aandacht aan toerisme in macro-economisch perspectief en duurzame aspecten van toerisme zoals de carbon footprint van toeristen en de toeristische druk op regio's en steden.


In deel drie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd worden negen verschillende deelsectoren van de gastvrijheidseconomie nader beschreven. Elk deel van het Trendrapport wordt afgesloten met het hoofdstuk Capita selecta, een serie interessante en verdiepende artikelen die door diverse deskundigen van onder andere CELTH zijn geschreven:

  • De toekomst van de Nederlandse vliegvelden, Erik Feld
  • Duurzaam stedelijk toerisme met Smart City Hospitality, Hans Westerbeek
  • De zoektocht naar nieuwe vormen van storytelling, Kristel Zegers
  • Airbnb als uitdaging voor DMO’s; inspelen op de netwerksociety, Marian van der Ent
  • Een podium voor duurzaamheid: daar zit muziek in, Peter Horsten en Simon de Wijs
  • Grootschalig onderzoek in de podiumkunsten: welke communicatiecampagnes leiden tot meer ticketverkoop, Wim Strijbos, Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen
  • Airbnb aan de Nederlandse kust, Jorrit Bijl
  • Onbezorgde geluksmomenten tijdens dagjes uit, Diana Korteweg Maris, Marlies Ellenbroek & Ondrej Mitas
  • Eten en drinken voor de toerist van morgen, Peter Kruizinga
  • Virtual Reality toepassingen voor de Vrije Tijd- en Toerisme industrie?, Joerg Wenzel
  • Op de Kaart: duurzaamheid en hospitality, Nadia Teunissen, Frans Melissen & Lars Moratis
  • Toeristische impact in detailhandel, Jeroen Klijs
  • Duurzaam toerisme: beeldcommunicatie in toerisme, Miranda Cornelisse
Eén overzichtelijke uitgave met alle trends en ontwikkelingen


Het 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd' voert u langs de belangrijkste toeristisch-recreatieve ontwikkelingen van 2016. Aan de hand van meer dan 300 tabellen en grafieken worden deze cijfermatig toegelicht. Deze ontwikkelingen worden aangevuld met visies en inzichten van toonaangevende branche- en kennisorganisaties uit de sector. Waar mogelijk wordt een prognose voor 2017 e.v. gegeven. Door de presentatie van al deze informatie in één overzichtelijke uitgave is het rapport ook uitstekend bruikbaar als naslagwerk.


Inhoudsopgave

Deel 1 Trends in de maatschappelijke omgeving van toerisme, recreatie en vrije tijd

1. Demografische trends

2. Economische trends

3. Sociaal-culturele trends

4. Technologische trends

5. Duurzame trends

6. Politieke en beleidsmatige trends

7. Trendvisie 2017-2020

8. Capita selecta


Deel 2 Trends in statistische ontwikkelingen van toerisme, recreatie en vrije tijd

1. Inleiding

2. Internationale ontwikkelingen in toerisme

3. Dagtochten en recreatie

4. Vakanties van Nederlanders

5. Inkomend toerisme

6. Zakelijk toerisme

7. Inkomend toerisme in Caribisch Nederland

8. Aanbod en gebruik van logiesaccommodaties

9. Toerisme in macro-economisch perspectief

10. Toerisme en duurzaamheid

11. Capita selecta


Deel 3 Trends in negen domeinen van toerisme, recreatie en vrije tijd

1. Horecasector (drank-, spijs- en maaltijd-verstrekkers, hotels en bed & breakfastsector)

2. Verblijfsrecreatie (bungalow-, kampeer- en groepsaccommodatiesector)

3. Waterrecreatiesector

4. Reis- en vervoersector

5. Attractiepuntensector

6. Culturele sector

7. Sportsector

8. Evenementensector

9. Wellness-sector

10. Capita selecta 

Abonnement
Voor slechts € 102,25 per jaar blijft u op de hoogte en heeft u ieder jaar als eerste de meest actuele toeristisch-recreatieve cijfers tot uw beschikking. U krijgt dan ieder jaar de nieuwste editie automatisch toegestuurd. Abonnementen worden voor minimaal 1 jaar aangegaan en kunnen worden opgezegd door 1 maand voor afloop van uw abonnement dit schriftelijk aan ons mede te delen. Dit mag per brief of per e-mail. Liever geen abonnement maar een los exemplaar? Klik dan hier.
105,75 (excl. btw)
Toevoegen aan mandje
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/08/18
Exclusief voor leden
Toestemming voor aanleg metro naar strand Hoek van Holland
Het spoor van de Hoekse Lijn mag worden doorgetrokken tot op korte afstand van het strand in Hoek v...
15/08/18
Btw-verloging kost huishoudens 300 euro, branche flink getroffen
Volgend jaar zijn Nederlandse huishoudens gemiddeld zo’n 300 euro meer kwijt aan btw. Dat heeft ...
15/08/18
Nieuw Peruaans koffiemerk stimuleert ook toerisme (+ video)
In het bijzijn van tal van bedrijven en koffieproducenten heeft Roger Valencia, de Peruaanse minist...
15/08/18
Exclusief voor leden
17,9 procent bruto binnenlands product Nieuw-Zeeland uit toerisme
In Nieuw-Zeeland is een opmerkelijke verhouding te zien tussen arbeid en inkomsten uit toerisme en ...
15/08/18
Consumenten onveranderd positief
Consumenten hebben in het tweede kwartaal ruim 2 procent meer besteed dan in het tweede kwartaal va...
14/08/18
Ticketmaster stopt eigen doorverkoopsites
Ticketmaster trekt de stekker uit doorverkoopsites Seatwave en Get me in. Op deze sites worden kaar...
14/08/18
Mooie weer veroorzaakt dip in boekingen
Het mooie weer in Nederland heeft in juni en juli voor een flinke dip in het aantal boekingen gezor...
14/08/18
Veel openstaande vacatures in horeca
Het aantal openstaande vacatures heeft in het tweede kwartaal van 2018 een nieuw hoogtepunt bereikt...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk