Store
Store

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020

Alle trends en ontwikkelingen in één handzame publicatie

Ook benieuwd naar de nieuwste trends en ontwikkelingen in de vrijetijdsindustrie? Dan mag u het 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020' niet missen! Dit rapport wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT. Wij bieden in dit prettig leesbare rapport een actueel inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen in toerisme, recreatie en vrije tijd.


Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen. 


        Wat is het Trendrapport toerisme, recreatie

        en vrije tijd?

  • Hét standaardwerk voor de vrijetijdsindustrie
  • Alle branchekennis en inspiratie in één publicatie
  • De beste en meest betrouwbare branche- en marktcijfers
  • Samengesteld door toonaangevende partijen zoals CBS, NBTC, CELTH en NRIT
  • Inclusief gevolgen van de COVID-19-pandemie

        Wat kan het Trendrapport voor u betekenen?

  • Actuele kennis op de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken
  • Inzicht in de nieuwste trends en marktontwikkelingen in de branche
  • Veel inspirerende voorbeelden en vernieuwende praktijkcases
  • Kant en klare betrouwbare input voor uw eigen toekomstplannen
  • Handig en toegankelijk naslagwerk

Hoe is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd opgebouwd?

In het rapport blikken we altijd terug op het voorgaande jaar, in dit geval 2019. Dat doen we ook in de nieuwste editie. Maar we hebben natuurlijk ook volop aandacht voor de gevolgen van de pandemie op de vrijetijdssector. En die zijn aanzienlijk. Geen enkele deelsector van de vrijetijdseconomie komt ongeschonden uit deze crisis. We geven in dit rapport een helder en duidelijk inzicht in die gevolgen, gebaseerd op de beste en meest recente data. 


In deel één van het Trendrapport een concreet en helder overzicht van de demografische, economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet opereren. Dit deel wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste beleidsdocumenten die onze branche raken. We behandelen achtereenvolgens Perspectief 2030, de Actieagenda Perspectief 2030 en het advies Waardevol toerisme van de Rli. We sluiten dit deel af met de vier toekomstperspectieven die CELTH op basis van een scenariostudie heeft ontwikkeld voor de bezoekerseconomie na de COVID-19-crisis.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft in deel twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding. Dat zijn vaak cijfers van het CBS zelf maar betreft ook informatie van internationale organisaties zoals Eurostat en de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO). Verder is in deel twee veel cijfermateriaal afkomstig van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en NBTC-NIPO Research. Daarmee geven we de lezers een onderbouwd, statistisch overzicht van alle belangrijke ontwikkelingen in de sector.


In deel drie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd worden zeven verschillende domeinen van de gastvrijheidseconomie nader beschreven. Domeinen die we behandelen zijn horeca, verblijfsrecreatie, watersport, reisbranche, attractieparken, actieve recreatie en evenementen.


Elk deel van het Trendrapport wordt afgesloten met het hoofdstuk Capita selecta, een serie interessante en verdiepende artikelen die door diverse deskundigen van onder andere CELTH zijn geschreven.


Eén overzichtelijke uitgave met alle trends en ontwikkelingen

Het 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd' voert u langs de belangrijkste toeristisch-recreatieve ontwikkelingen van 2019-2020. Aan de hand van meer dan 300 figuren worden deze cijfermatig toegelicht. Deze ontwikkelingen worden aangevuld met visies en inzichten van toonaangevende branche- en kennisorganisaties uit de sector. Waar mogelijk wordt een prognose voor 2020 en verder gegeven. Door de presentatie van al deze informatie in één overzichtelijke uitgave is het rapport ook uitstekend bruikbaar als naslagwerk.


Inhoudsopgave


Deel 1 Trends

1. Demografische trends

2. Economische trends

3. Sociaal-culturele trends

4. Technologische trends

5. Duurzame trends

6. Politieke en beleidsmatige trends

7. Capita selecta



Deel 2 Statistieken

1. Inleiding

2. Internationale ontwikkelingen in toerisme

3. Vrijetijdsgedrag van Nederlanders

4. Vakanties van Nederlanders

5. Inkomend toerisme in Nederland

6. Zakelijk toerisme

7. Inkomend toerisme in Caribisch Nederland

8. Aanbod en gebruik van logiesaccommodaties

9. Toerisme in macro-economisch perspectief

10. Toerisme en duurzaamheid



Deel 3 Domeinen

1. Horeca

2. Verblijfsrecreatie

3. Waterrecreatie

4. Reisbranche

5. Attractieparken

6. Actieve recreatie

7 Evenementen

8. Capita selecta


Bestelinformatie

De prijs van het rapport is € 137,50. Bestellen gaat eenvoudig via de bestelknop 'Toevoegen aan mandje'. Meer exemplaren nodig? Informeer naar de aantrekkelijke kwantumkorting bij ton@nrit.nl


Leverbaar: december 2020
Auteur:  NRIT

Omvang: 520 pagina's

€ 137,50 (excl. btw)

137,50 (excl. btw)
Toevoegen aan mandje

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/10/21
Exclusief voor leden
Kan de horeca helpen bij de overstap naar een vegetarisch eetpatroon?
De Nederlandse vleesconsumptie liet in 2020 een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Volgens ProVeg Nederland tonen de cijfers aan dat de horeca meer kan doen om klanten te helpen vaker voor plantaardig te kiezen. Toerisme is wellicht van invloed op het in standhouden van een eetpatroon met veel vlees.
26/10/21
Zestigplussers in Nederland omarmen de reisrevolutie
Na anderhalf jaar van lockdown en afstand houden zijn ouderen in Nederland vaker gasten gaan ontvangen of gaan reizen om weer in contact te komen met anderen. Dat meldt Airbnb na de recente Internationale Dag van de Ouderen. In september 2021 was ongeveer 15 procent van de hosts op Airbnb wereldwijd 60 jaar of ouder*, en ruim één op de tien hosts in Nederland. Alleen al in Nederland hebben zij het afgelopen jaar gezamenlijk meer dan 25 miljoen euro verdiend.
26/10/21
Lancering internationale campagne congresstad Maastricht
Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastr...
26/10/21
Textilium Futura organiseert tweede editie Textour in mei 2022
Na de eerste Textour van afgelopen mei volgt in 2022 een tweede editie van donderdag 26 tot en met z...
26/10/21
Marker Wadden wint Dutch Design Award
Het integrale ontwerp van de natuureilanden Marker Wadden heeft de Dutch Design Award (DDA) gewonnen...
26/10/21
Eerste exemplaar rapport ketenvorming vakantieparken uitgereikt
Tijdens de Praktijkdag Vakantieparken, op 12 oktober in Familie resort PUUR Exloo, reikte de rapport...
26/10/21
Grote betrokkenheid vormt recreatiezoneringsplan
Er is de afgelopen maanden veel geïnvesteerd in communicatie met bewoners, gebruikers en ondernemer...
26/10/21
Exclusief voor leden
Luchtvaartmaatschappij ziet nabije toekomst positief en zoekt 6.000 nieuwe medewerkers
Dat er weer volop gevlogen wordt, dat merken ze in Dubai. Luchtaartmaatschappij Emirates gaat meer dan 6.000 medewerkers werven in de komende zes maanden. Daarbij rekent het management op verdere versoepelingen op de coronamaatregelen wereldwijd. Bij de achtergrond over de wervingsactie komt ook naar buiten hoe dit bedrijf opveert uit de crisis en wat het betekent voor Dubai.