Geplaatst op: 14-12-2020
Auteur: Marc Gerlings

Strenge coronamaatregelen jagen het wandelen aan

Strenge coronamaatregelen jagen het wandelen aan
In 2020 waren er 526.000 websitebezoeken ten opzichte van 234.000 in 2019, meldt Routebureau van Recreatie Noord-Holland.

Recreatie Noord-Holland zag dit jaar flinke pieken in bezoekers van haar website. Kabinetsmaatregelen in combinatie met mooi weer en de sterke behoefte om buiten te zijn, maakten dat wandelaars grote en kleine wandelroutes in heel Noord-Holland opzochten. Ook voor volgend jaar verwacht de organisatie groei maar dat komt door de uitbreiding van routenetwerken.

Verdubbeling websitebezoek

De behoefte om online informatie te vinden voor een wandeling in de natuur is duidelijk aanwezig. Het Routebureau, beheerder van het Wandelnetwerk Noord-Holland, constateert een forse toename van bezoekers aan de website. In 2020 waren er 526.000 websitebezoeken ten opzichte van 234.000 in 2019. Meer dan een verdubbeling. Ook de bezoekduur aan de website nam toe: van 27.000 uur in 2019 naar 60.000 uur dit jaar. 

De verdubbeling komt bijna overeen met cijfers die door het hoofdkantoor van Natuurmonumenten bekend werden gemaakt twee weken geleden. Ook daar was de enorme groei te zien op het zoeken naar informatie over recreatie in de natuur. Zowel wandel- als fietstochten zijn populair.

Coronamaatregelen levert bezoekpieken in voor- en najaar

De coronacrisis met daarbinnen de overheidsmaatregelen verklaren de opvallende bezoekpieken in het voorjaar en najaar. Door het sluiten van theaters, bioscopen en horeca werd wandelen een favoriete activiteit. Genieten van de natuur, dicht bij huis en zonder extra kosten, meent het Routebureau van Noord-Holland. Het prachtige weer in voorjaar, zomer en najaar droeg bij aan de zin in een wandeling. De angst voor extra coronakilo’s en de noodzaak om te werken aan gezondheid en weerstand zetten mensen letterlijk en figuurlijk in beweging. 

Rohof: "vooral inspiratie opdoen"

Alex Rohof, projectleider van het Routebureau: "De intelligente lockdowns veroorzaken de pieken en de hoge cijfers van het gebruik van onze website. Het laat zien dat steeds meer mensen ons weten te vinden. Ze doen ideeën op voor andere wandelroutes dan de vaste rondjes. Dat is ook de bedoeling van deze website; inspiratie opdoen voor wandelen door het afwisselende Noord-Hollandse landschap. Het laat ook zien dat wandelen van alle seizoenen is. Ik kan iedereen aanraden om de wandelschoenen aan te trekken en te genieten van het Noord-Hollandse landschap in wintertooi!”

Groei routenetwerk ten zuiden van Noordzeekanaal

Rohof verwacht voor de komende jaren een groei van wandelaars door de realisatie van twee extra wandelnetwerken: Amstelland (2021) en Zuid-Kennemerland (2022). Samen goed voor zo’n 900 kilometer extra wandelplezier. Omdat deze twee routenetwerken onder het Noordzeekanaal liggen, voorziet hij een flinke toename van de wandelrecreatie. Boven het kanaal wonen 1,1 miljoen mensen. Het gebied onder het kanaal is een veel dichter bewoond gebied met steden als Haarlem, Amsterdam, Amstelveen en het Gooi. In dit gebied wonen 1,7 miljoen mensen. 

Nodig voor spreiding
Het Wandelnetwerk Noord-Holland ontlast de natuurgebieden langs de kust en volle stedelijke gebieden. Spreiding van recreatiedrukte is een grote wens van zowel de provincie Noord-Holland als de grote steden, verenigd in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Het wandelnetwerk nodigt mensen uit om waar dan ook in Noord-Holland te wandelen.

Trefwoorden: wandelen, recreatie, beleid, route, routenetwerk

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...