Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-12-2020
Auteur: Marc Gerlings

Branchevereniging schoonmaak verandert naam naar Schoonmakend Nederland

Branchevereniging schoonmaak verandert naam naar Schoonmakend Nederland
Schoonmaak werd belangrijker in het coronajaar 2020.

OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) verandert van naam. Sinds 3 december heet deze brancheorganisatie Schoonmakend Nederland. Piet Adema, voorzitter van Schoonmakend Nederland: "Dichter bij onze leden, de gehele branche beter op de kaart zetten, er zijn voor de hele branche en een blik op de toekomst. Toen kwam plotseling corona om de hoek kijken. We konden onze nieuwe strategie meteen bewijzen en schoonmaak in Nederland op de kaart zetten."

De leden blijven de basis vormen van de ‘nieuwe’ brancheorganisatie. Zij bepalen de koers, behouden hun ledenvoordelen en extra service, maar Schoonmakend Nederland neemt verantwoordelijkheid voor de hele branche en draagt het grote belang en de waarde van schoonmaak en hygiëne uit.

Rol schoonmaak won in relevantie

Adema vervolgt: "De coronacrisis liet wederom zien dat wij een sterke organisatie zijn en een serieuze gesprekspartner voor verschillende partijen op verschillende niveaus, zoals politiek Den Haag, overheden, sociale partners, collega-brancheorganisaties etc. Hierdoor konden wij snel en effectief schakelen en de hele schoonmaakbranche actief ondersteunen in deze moeilijke tijd. Leden en niet-leden wisten ons te vinden. Wij realiseerden ons dat de ingeslagen weg, de juiste weg was."

Bij een nieuwe positionering hoort een naam die daarbij aansluit. ‘Onze oude naam had altijd extra uitleg nodig. We wilden een naam die niet alleen in één keer duidelijk maakt wie wij zijn, maar ook voor wie wij staan, nu en in de toekomst. Wij zijn Schoonmakend Nederland!’, legt Adema uit.

Drie thema’s

Schoonmakend Nederland richt zich op drie thema’s, die van groot belang zijn binnen de schoonmaaksector:

1. Arbeidsmarkt en werkgeverschap: (bestaande) belangenbehartiging, vitaliteit en gezondheid;

2. Ondernemerschap: ondersteunen van bedrijven bij hun groei en innovatie(s) en hulp bij praktische vragen (zoals in de huidige crisis bijvoorbeeld via de corona-helpdesk);

3. Duurzaamheid: ondersteuning en zichtbaarheid bij de initiatieven op het sociale vlak en bijvoorbeeld gezamenlijk onderzoek naar verduurzaming van onder meer schonere schoonmaakmiddelen en de energietransitie.

Platformen

Eén van de veranderingen die Schoonmakend Nederland doormaakt ten opzichte van haar ‘voorganger’, is het sterker inspelen op de behoeften van de mkb-bedrijven en de zogeheten platformen. In de platformen komen per schoonmaakspecialisme ondernemers bij elkaar. Zo zijn er onder meer platformen voor de reconditionering, glasbewassing en gevelonderhoud, jonge ondernemers, hotelschoonmaak en onderwijs. In de schoonmaaksector zijn er overkoepelend veel overeenkomsten, maar elk specialisme loopt vaak tegen specifieke zaken aan. Door de inrichting van deze platformen is Schoonmakend Nederland beter in staat om (snel) in te spelen op de wensen en behoeften van deze schoonmaakspecialismen.

Meer informatie over Schoonmakend Nederland is te vinden opwww.schoonmakendnederland.nl
Trefwoorden: schoonmaak, hotel, vakantiepark

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.