Geplaatst op: 26-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!

Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!

Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horeca- en recreatiesector misschien wel het hardste. De sector waarin op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei maar liefst 10.750 mensen werkzaam zijn, maar nu talloze banen, organisaties en toeleveranciers onder zware druk staan.

Alleen door blijvend te investeren in deze sector, in de promotie en vooral door samenwerking van ondernemers en overheden, blijft deze regio op het netvlies van bezoekers uit Utrecht en de rest van Nederland, België en Duitsland als topbestemming voor eendaagse bezoekers en (korte) vakanties. ‘Het herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021’ en de publiekscampagne ‘Hiermoetjezijnop#opdeheuvelrug’ zijn hier een goed voorbeeld van.


Investeer in herstel

De regio’s zetten in voor maximaal herstel van deze sector, ieder met een eigen inbreng. Een sector die economisch en sociaal zo belangrijk is, verdient steun uit iedere hoek. Ze vragen daarom aan overheden en bedrijfsleven om ook in 2021 door te zetten op investeren in lokale en regionale (marketing)kracht en leefomgeving:

  1. Maak de beperkende regels zoveel mogelijk op maat, zodat locaties waar bezoek veilig is, wél open kunnen zijn.
  2. Geef lokale initiatieven het podium dat ze verdienen en laat zien wat de Heuvelrug en de provincie Utrecht te bieden heeft. Roep op om lokaal te beleven en lokaal te genieten. Zodat inwoners hun eigen omgeving nog beter leren waarderen. Zo maak je van inwoners de beste ambassadeurs van de provincie Utrecht.
  3. Zet in op regionale en Heuvelrug-brede samenwerking. Als we onze krachten bundelen zijn we beter zichtbaar voor relevante doelgroepen. Zo kunnen we onze ondernemers steunen, de cultuursector overeind houden, bewoners en bezoekers vragen onze kwetsbare natuur te respecteren en blijven genieten van al het moois dat onze regio te bieden heeft.
  4. Blijf regiomarketing-initiatieven ondersteunen. Alleen met inzet van voldoende middelen kunnen de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei aanhaken op de samenwerking in de regio Utrecht. Benut hiervoor waar nodig ook budgetten uit andere portefeuilles, dat wil zeggen naast Economische Zaken en Recreatie & Toerisme, ook uit Zorg en Welzijn, Cultuur etc
Link: https://www.opdeheuvelrug.nl/plan-je-bezoek/hier-moet-je-zijn, https://magazine.opdeheuvelrug.nl/herstelplan-heuvelrug/
Trefwoorden: Economische steun, sociale steun, investering herstel

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...