Geplaatst op: 10-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Campagne van Better Places levert al 75.000 euro op voor ondernemers in destinaties

Campagne van Better Places levert al 75.000 euro op voor ondernemers in destinaties
Straatbeeld in Tanzania.
Touroperator Better Places moest fors bezuinigen maar de organisatie zag ook de nood van de werkloze gidsen in de bestemmingen. Met een snelle actie werd de campagne 'Droom Nu, Reis Later' gestart en dat heeft al 75.000 euro opgeleverd. Daarmee worden veel gezinnen gered.

Sinds half maart blijven vliegtuigen massaal aan de grond en sluiten landen plots hun grenzen. In plaats van mensen óp reis te sturen, moeten reisorganisaties hun vakantiegangers zo snel mogelijk naar huis zien te krijgen. Na een paar hectische weken van repatriëring, omboekingen en annuleringen, besluit reisorganisatie Better Places dat het hoog tijd is om zich bezig te houden met positieve zaken. Dat is het begin van de succesvolle Droom Nu, Reis Later-campagne. In nieuwsbrieven, video's en blogs laten ze reizigers thuis genieten van hun favoriete bestemmingen. Tegelijkertijd vragen ze aandacht voor de vaak schrijnende situatie in verre landen en zamelen ze ruim 75.000 euro aan donaties in voor de mensen die het hardst worden getroffen door de crisis.

De campagne is onlangs genomineerd door de WTM World Responsible Tourism Award, in de categorie 'fund raising'.

Bezuinigingen bij Better Places

Oprichter Saskia Griep: "We gingen een veelbelovend jaar tegemoet. Dat de reisindustrie een paar maanden later in een wereldwijde crisis zou storten, had niemand kunnen bedenken.” Net als veel andere bedrijven in het toerisme, moet Better Places flink bezuinigen om het hoofd boven water te houden. Ondanks de grote tegenslagen laat de reisondernemer zich niet uit het veld slaan. "Nadat we al onze reizigers veilig thuis hadden, voelde ik heel erg de behoefte om iets positiefs te doen. Ik heb onze lokale partners gevraagd waar zij behoefte aan hebben en hoe wij vanuit Nederland chauffeurs, gidsen en hotelpersoneel een hart onder de riem kunnen steken. De ideeën stroomden binnen. Er was vooral behoefte aan positiviteit en verbinding met onze klanten.”

Droom Nu, Reis Later

Er is in Nederland veel aandacht voor de gevolgen van de crisis op de eigen economie, maar er wordt nauwelijks gesproken over de situatie in het buitenland. Tanzania reisexpert Karin Miner :"In Nederland werden meteen allerlei steunmaatregelen aangekondigd om bedrijven zoveel mogelijk overeind te houden. Hier in Tanzania is er geen sociaal vangnet. De lokale ondernemers die onze reizen zo bijzonder maken, zitten al maanden zonder werk en dus zonder inkomen. Díe verhalen moeten ook worden gehoord.” 

Met de Droom Nu, Reis Later-campagne slaat Better Places twee vliegen in een klap: met video's, recepten, leestips en muziek kunnen klanten thuis genieten van verre bestemmingen. Tegelijkertijd krijgen ze artikelen en video's opgestuurd, waarin lokale partners vertellen over de situatie in hun land.

Hulp aan lokale ondernemers

Na overleg met de reisexperts ter plekke wordt duidelijk dat er meer nodig is om lokale ondernemers te steunen. Als aanvulling op de campagne, lanceert Better Places samen met reisorganisatie MiCuba We Support Local Tourism. Op de website staan inmiddels zestien crowdfundingacties die zijn opgericht door lokale partners van Better Places. Karin: "Met de acties zamelen we geld in om de mensen die het hardst getroffen zijn door de crisis een steuntje in de rug te geven. Van voedselpakketten voor gidsen en chauffeurs in Tanzania en Nepal tot financiële ondersteuning voor ondernemers in Peru en Cuba.” 

Saskia en haar  collega's zijn vastberaden: "we stoppen pas met de acties als het toerisme weer op gang komt en iedereen gewoon weer aan het werk kan.”

We zijn ze niet vergeten

De acties zijn een groot succes. In zeven maanden halen de reisexperts gezamenlijk 75.000 euro op. "Dat laat een enorme betrokkenheid van onze reizigers zien,” zegt Karin. "We krijgen vaak de vraag van mensen die met ons in Tanzania geweest zijn, hoe het nu met de gids of chauffeur gaat die ze tijdens hun rondreis hebben leren kennen.” 

Hoewel het geld een mooie manier is om de ondernemers op verre bestemmingen te helpen, is dat volgens Saskia niet het grootste succes van de campagne. "Het opzetten van de acties geeft ontzettend veel positieve energie in tijden van crisis. Niet alleen aan ons als bedrijf, maar ook aan de lokale ondernemers, die door de acties weten dat we ze niet zijn vergeten. Dát is het echte succes van Droom Nu, Reis Later.”
Trefwoorden: campagne, reizen, gids, touroperator, maatschappelijk

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...