Geplaatst op: 24-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra

Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Thanks to Saad Sharif for sharing their work on Unsplash.
Meten is weten. Dat blijkt maar weer eens als we de drukte in de Nederlandse winkelcentra bezien. Zo op het eerste gezicht lijkt het als in het pre-coronatijdperk maar de cijfers van Locatus laten een heel ander beeld zien. Bovendien zijn de verschillen tussen de winkelcentra groot. En daar zijn diverse verklaringen voor.

Na de lockdown in maart daalde het aantal passanten in Nederlandse winkelstraten dramatisch tot net boven de 20%. Na de versoepelingen kwamen er geleidelijk meer mensen op straat tot zo’n 70% van normaal. Vanaf juli zien we weer een geleidelijke daling tot zo’n 50% in aantallen passanten. 



Grote verschillen tussen sectoren en winkelgebieden

Dat betekent niet dat alle sectoren van retail zijn getroffen. Zo deden bouwmarkten, supermarkten, woonwinkels en elektrowinkels hele goede zaken. Sectoren als horeca, kleding en schoenen lieten juist forse omzetdalingen zien. Daar hebben vooral binnensteden last van omdat zich daar juist retailsegmenten concentreren die het moeilijk hebben. Woonboulevards en winkelcentra voor dagelijkse boodschappen hebben zich juist goed hersteld. 

Van alle winkelgebieden zijn Centrum Maastricht, Centrum Zwolle, Centrum Enschede, Centrum Arnhem, Centrum Drachten, Centrum ’s Hertogenbosch, Centrum Tilburg, Centrum Roermond, Centrum Goes en Centrum Leeuwarden de 10 winkelgebieden die het meest getroffen zijn.

Wat verklaart de verschillen?

Toch zien we ook verschillen tussen op het oog dezelfde type binnensteden. Waar wordt dat door bepaald?
  1. Afhankelijkheid van internationaal toerisme: Steden die voor een deel afhankelijk zijn van internationaal toerisme worden harder geraakt dan andere steden. Simpelweg omdat het internationaal toerisme grotendeels tot stilstand is gekomen. Vandaar dat steden als Amsterdam, Utrecht of Maastricht het zwaarder hebben dan steden waar vooral bezoekers uit de eigen regio komen.
  2. Afhankelijkheid van werknemers: Omdat veel kantoorpersoneel nog thuis werkt, zijn winkelgebieden die het moeten hebben van forenzen sterker getroffen. Winkelcentra in woonomgevingen profiteren juist. 
  3. Veel meer internetaankopen: Omdat mensen drukte willen vermijden, nemen internetaankopen een grote vlucht. 
  4. Openbaar vervoer wordt beperkt gebruikt: Uit vrees voor besmetting maken veel minder mensen gebruik van het openbaar vervoer. Steden die slecht met de auto of de fiets bereikbaar zijn merken dat direct. 
  5. Het aantal coronagevallen: Locatus ziet dat in regio’s waar het coronavirus hard heeft toegeslagen mensen voorzichtiger zijn. Zo zijn de aantallen passanten in noordelijke steden minder hard teruggelopen dan in Brabant en Limburg. 
Corona Impact Analyse
In de Corona Impact Analyse zijn alle winkelgebieden in Nederland (ca 2.500) beoordeeld op alle hierboven beschreven onderdelen en zo heeft elk winkelgebied een score gekregen in de Corona Impact en Recovery Index. Hoe hoger de score is die een winkelgebied krijgt, hoe beter een winkelgebied door deze crisis zal kunnen komen.
Link: https://locatus.com/blog/op-welk-van-de-winkelgebieden-in-nederland-is-de-impact-van-corona-het-grootst/?utm_medium=email
Topics:Retail
Trefwoorden: retail, toerisme, binnensteden, winkelcentra, winkelgebieden

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/03/21
Musea openen museumshops
De musea mogen nog niet open door de geldende coronamaatregelen. Toch gaan diverse musea een klein beetje open doordat de museumwinkels winkelen op afspraak mogen uitvoeren.
11/03/21
Corona geeft online een boost
De coronacrisis heeft de online aankopen in 2020 een flinke boost gegeven. Niet zo verwonderlijk aan...
29/01/21
Horeca is klaar voor verantwoorde opening
Nederland zit door de huidige lockdown voorlopig tot 9 februari economisch op slot. Volgens een inte...
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
24/11/20
Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q4 2020) van start
Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de ...