Geplaatst op: 24-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme

De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven. Opvallend is dat Nederland er per saldo op vooruit gaat met een positieve reisverkeersbalans.

De bestedingen van buitenlandse reizigers in Nederland (inkomend toerisme) lagen in het tweede kwartaal van 2020 meer dan 75 procent lager dan een jaar eerder. Deze kwamen uit op 1,2 miljard euro terwijl die in hetzelfde kwartaal van 2019 nog op 4,7 miljard euro lagen. De bestedingen van Nederlandse reizigers in het buitenland (uitgaand toerisme) gingen met circa 90 procent nog harder onderuit naar 467 miljoen euro. Het saldo van het reisverkeer verbeterde daardoor wel: van -372 miljoen euro naar +686 miljoen euro. Dat komt omdat over het algemeen Nederlandse reizigers in het buitenland meer uitgeven dat buitenlandse reizigers in Nederland. 

Verdelen we het reisverkeer tussen vakantie en zakelijk dan zien we dat het inkomend zakelijk verkeer (-71 procent) minder hand getroffen is dan het uitgaand zakelijk verkeer (-99 procent) dat vrijwel helemaal tot stilstand kwam. Bij het vakantieverkeer zagen we een soortgelijke maar minder heftige ontwikkeling. Nederlandse vakantiegangers hebben in het tweede kwartaal 89 procent minder uitgegeven in het buitenland. De bestedingen van buitenlandse vakantiegangers in ons land liepen met 77% terug.

Ook de bestedingen aan passagiersvervoer door de lucht zat zwaar in de min. Nederlandse reizigers (-96%) en buitenlandse reizigers (-86%). 

Tabel 1: Ontwikkeling bestedingen reisverkeer van en naar Nederland, tweede kwartaal, 2019 vs 2020

Bron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82616NED/table?dl=415F8
Trefwoorden: inkomend toerisme, uitgaand toerisme, reisverkeer, bestedingen, vakanties, zakelijk toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.