Geplaatst op: 14-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

Trends: kleinere accommodaties geboekt voor reizen en heel laat boeken

Trends: kleinere accommodaties geboekt voor reizen en heel laat boeken
Deze zomer pakken we veel vaker de auto naar destinaties.
We kiezen voor kleinere accommodaties, stappen eerder in de auto dan het vliegtuig en kiezen massaal voor last minutes. Dat blijkt uit onderzoek van dé VakantieDiscounter. De aanbieder heeft het druk met de boekingen voor autoreizen, stedentrips.  Bij dit onderzoek is goed te zien dat er laat nog een trip of reis wordt geboekt.

Kleinschalige accommodaties worden populairder 

Van de 1.034 respondenten zegt 58% na de coronaperiode dat de kans groot is dat ze voor een kleinschalige accommodatie kiezen. Voorheen deed slechts 38% dit. In de groep van 26-36 jaar ging 36% voor de coronacrisis naar een kleinschalige accommodatie, nu zou 59% daarvoor kiezen. Bij de groep van 46-55 jaar steeg dit van 39% naar 61%. Ook de interesse voor excursies neemt af. 59% van de 65-plussers zegt minder geneigd zijn om op excursie te gaan. Bij de jongeren is dat slechts 38%.  

Liever auto dan vliegtuig  

Ook de manier om op onze bestemming te komen, lijkt onderhevig aan de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Van alle ondervraagden zegt 36% na corona met de auto op vakantie te zullen gaan. Voorheen was dit slechts 10%.  Het toegenomen gebruik van de auto voor vakantie bleek ook eerder uit een onderzoek van TomTom.
 
Ook stapt men minder snel in het vliegtuig. Voor corona koos 90% voor een vliegvakantie, na corona is dit nog maar 64%.  Opvallend is dat met name de jongeren huiverig lijken om in een vliegtuig te stappen: slechts 48% in de leeftijdsgroep 26 t/m 35 jaar zegt in de toekomst nog met het vliegtuig te zullen gaan.  


Zo laat mogelijk boeken  

Gezien de recente ontwikkelingen van de laatste maanden is vooruitplannen niet altijd een goed idee. Na corona zegt 32% te kiezen voor vroeg boeken, tegenover eerder 63%. Het aantal mensen dat een last minutes zal boeken, is dan weer bijna verdubbeld:, van 37% naar 68%. 
Trefwoorden: accommodatie, reizen, last minute, marketing, trends

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...