Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen

Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen
De online promotiecampagne ‘Welkom terug in Nederland’ is succesvol afgesloten. Met de belangeloos opgezette campagne en een (gesponsorde) investering van slechts 2.500 euro werd in amper zes weken tijd een bereik op (social) mediakanalen van ruim 9.5 miljoen mensen gerealiseerd. Het op woensdag 3 juni geopende Instagramkanaal groeide organisch van nul tot ruim 2.290 volgers vandaag. De hashtag #WelkomteruginNl werd in de periode van 3 juni – 15 juli 2020 bijna 510.000 gehanteerd. Ook Pleisureworld is ambassadeur van de campagne.

Mede-initiatiefnemer en woordvoerder van Welkom terug in Nederland Isabel Mosk: "We zijn er trots op dat we door de campagne een bijdrage hebben geleverd aan de bewustwording van vooral ook jongere mensen om deze zomer op ontdekkingsreis in eigen land te gaan. Deze campagne heeft daadwerkelijk aangezet tot actie. #WelkomteruginNL is een mooie campagnevoorzet én ondersteuning geweest voor de toeristische sector. Wij zijn er als eersten mee gestart en het is goed om te zien dat er meer promotie-initiatieven volgden. De sector verdient het! Het is uniek dat wij als groep van initiatiefnemers én ambassadeurs, allen zonder belangen, deze campagne hebben gecreëerd. Dit netwerk is van onschatbare waarde.”   

Kettingreactie geslaagd

De initiatiefnemers hadden de ambitie om door een co-creatiecampagne, met een hoofdrol voor het Instagramkanaal @WelkomteruginNL en de hashtag #WelkomteruginNL, in korte tijd een kettingreactie te ontketenen. Samen met ambassadeurs wilden zij bewustwording creëren voor de toerisme- en recreatiemogelijkheden in Nederland. Dat dit meer dan gelukt is, bewijzen de resultaten en het draagvlak onder ruim 100 ambassadeurs. Het idee voor een belangeloze campagne ter ondersteuning van ondernemers in de Nederlandse toerisme- en recreatiewereld vond na de lancering direct weerklank bij contentmakers.

Boost door Ambassadeurs 

Vijftig toonaangevende influencers en reisbloggers hebben hun favoriete plek in Nederland gedeeld op hun eigen Instagram, Twitter, Facebook en Youtube kanalen. Met de hashtag #WelkomteruginNL gaven zij direct een enorme boost aan de campagne. Het enthousiasme van deze groep ambassadeurs werkte aanstekelijk en gedurende de campagne verdubbelde het aantal ambassadeurs tot meer dan 100. Gezamenlijk zetten zij de toon voor een gestage opmars van volgers en gebruikers van de #WelkomteruginNL op alle social mediakanalen.

Instagramkanaal leidend

Het Instagramkanaal @Welkomterugin.nl was bedoeld als inspiratiebron om op ontdekkingstocht in Nederland te gaan. Daarbij werd gebruik gemaakt van foto’s van de eigen ambassadeurs. Dat leverde een snelle organische aanwas op van bijna 2.300 volgers in een tijdbestek van zes weken.

Instameets op verzoek

De campagne is langer doorgegaan dan oorspronkelijk gepland, omdat er vanuit de toerisme- en recreatiebranche veel positieve respons kwam en verzoeken tot samenwerking. Twee weekenden werden Instameets in zeven verschillende regio’s georganiseerd. Ook hier werkten alle betrokkenen vanuit Welkom terug in Nederland belangeloos aan mee. Zo’n 50 ambassadeurs die op stap gingen in Drenthe, Overijssel, Noord-Holland, Brabant, Zeeland, Het Gooi en een minder bekend gedeelte van de Veluwe, zorgden met hun impressies voor een prachtig slotoffensief op de social mediakanalen.

Bijdragen nog steeds welkom

Iedereen blijft welkom met de hashtag #WelkomteruginNL een bijdrage te leveren en een lievelingsstek of visueel verhaal te delen op de eigen social mediakanalen. Actief beheer van het social media-account stopt per 15 juli 2020.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, campagnes, Nederland

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...