Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Moeilijke jaren voor Nederlandse vakantiemarkt

Moeilijke jaren voor Nederlandse vakantiemarkt
Photo by Jonas Ferlin from Pexels
De komende jaren zal de Nederlandse vakantiemarkt het als gevolg van de coronacrisis moeilijk hebben. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt na een periode van herstel weer bescheiden kunnen gaan groeien. Nederlanders zullen het komende decennium meer verantwoord op vakantie gaan. Er zal meer aandacht komen voor zaken als gezondheid, betekenis en duurzaamheid. Daarnaast mag een revival van binnenlandse vakanties verwacht worden. Dit blijkt uit de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism.

De vakantiemarkt bevindt zich momenteel als gevolg van de coronacrisis in een ongekend onzekere fase. Veel bedrijven hebben het moeilijk en de consument is vanwege alle onzekerheid terughoudend met boeken. Uit een recente meting van Trends & Tourism blijkt echter dat vakantie nog altijd belangrijk wordt gevonden. 

Vakantie-intentie van Nederlanders nog altijd hoog

Een grote meerderheid van de bevolking (75%) wil de komende jaren nog altijd op vakantie. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt binnen een paar jaar weer kunnen herstellen. Beginnend met dichtbij vakanties, vervolgens de rest van Europa en daarna verre vakanties. Het onbezorgde van vakanties is er echter wel even van af. De consument mist vertrouwen en gaat bij de vakantiekeuze voor zekerheid en flexibiliteit. Na herstel van de markt mag een bescheiden groei van het aantal vakanties verwacht worden van zo’n 0,5 à 1% per jaar. Een groei die past bij de ontwikkelfase van de vakantiemarkt. Dit bescheiden groeiperspectief betekent overigens niet dat er niets veranderd. De vakantiemarkt is volop in beweging.

Revival van binnenlandse vakanties

Naast diverse andere trends is de revival van de binnenlandse vakantie het meest opmerkelijk. De afgelopen decennia stabiliseerde het aantal binnenlandse vakanties, de groei zat vooral bij buitenlandse vakanties (vooral ook verre reizen). De komende jaren zullen binnenlandse vakanties naar verwachting weer aan populariteit winnen. Dit was een trend die al voor de coronacrisis aan het opkomen was; de coronacrisis versterkt dit eigenlijk alleen maar. 

De groei van binnenlandse vakanties kan onder meer verklaard worden uit een sterk groeiend aantal senioren, meer aandacht voor duurzaamheid (binnenlandse vakanties kennen lagere footprint), een grotere kans op mooi zomerweer in eigen land en in z’n algemeenheid een positiever imago van Nederland als vakantiebestemming.

Vakantietrends voor het komende decennium

Mede door de behoefte om er regelmatig even op uit te trekken zal het komende decennium vooral het aantal korte vakanties verder stijgen. Daarnaast zal het aantal seniorenvakanties verder toenemen, met name die van 65+-ers. Hun aantal in de bevolking groeit de komende jaren sterk. De behoefte aan comfort/luxe zal – mede door de vergrijzing – verder toenemen. 

Wat betreft de organisatie van de vakantie zullen Nederlanders - geholpen door technologie - nog meer hun ideale vakantie zelf willen samenstellen. De smartphone vormt daarbij een onmisbaar device in alle fasen van het reisproces. Vakantiegangers zullen de komende jaren meer verantwoord op vakantie gaan. Er komt meer aandacht voor duurzaamheid (o.a. meer bewust kiezen van vervoer). 

De vakantie zal ook meer een instrument voor zelfontplooiing worden (op zoek naar betekenis). Gezond leven wordt ook tijdens vakanties belangrijker, dit uit zich onder meer in voeding, maar ook in de activiteiten die ondernomen worden (meer sportief/actief bezig zijn). En als antwoord op overtourism zal de vakantieganger meer van de gebaande paden gaan en op zoek gaan naar meer onbekende plekken.
Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, toekomstperspectief

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...