Geplaatst op: 13-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Mercure Amsterdam City ziet markt voor long stay

Maar de omzet komt uit onverwachte hoek

Mercure Amsterdam City ziet markt voor long stay
30 long stay kamers bij Mercure Amsterdam City.
De Amsterdamse hotelmarkt heeft het niet makkelijk. Toeristen blijven nog weg en grote congressen zijn er niet. Hotel Mercure Amsterdam City rondt precies nu een omvangrijke verbouwing af met 30 nieuwe long stay kamers. Geluk bij een ongeluk volgens de GM van het zakenhotel. Voor het concept van long stay ziet Francis Windt wel marktkansen. De omzet komt uit onverwachte hoek.

In 2019 was de vraag naar long stay kamers in Amsterdam groot. Reden voor Mercure Amsterdam City om een omvangrijke verbouwing en herindeling aan te gaan. De 30 opgeleverde kamers zijn 34m2 groot en bevatten allen een kitchenette. Nu heeft het hotel 368 kamers inclusief de nieuwe 30 long stay kamers. Meerdere kamers zijn samengevoegd om het long stay concept mogelijk te maken.

Faciliteiten

Het is uiteraard mogelijk zelf koffie of thee te zetten. Zelf eten bereiden in de kamer is mogelijk, wat het langere verblijf een stuk toegankelijker maakt. Een ruime badkamer inclusief regendouche en een kingsize bed maken het verblijf comfortabel. De verbouwing heeft in totaal 6 maanden in beslag genomen. Het hotel gaat vanaf 17 juli weer open voor gasten. Dan moeten de zakelijke gasten die in Amsterdam aan langere projecten werken de long stay oplossing kunnen vinden. Uitkomst voor bezetting komt op dit moment uit een andere hoek dan de zakelijke.





Long stay kamers komen nu erg goed uit

Francis Windt, General Manager van Mercure Amsterdam City, over Covid-19 en de marktkansen voor long stay: "Net als alle hoteliers ben ik mij in maart kapot geschrokken. Vooral in Amsterdam hebben we, met een behoorlijke afhankelijkheid van de internationale meeting- en eventmarkt, te maken met een forse uitdaging. De verbouwing die we net achter de rug is, stond uiteraard al veel eerder gepland. Echter komt ons nieuwe aanbod, ondanks het feit dat er minder expats zijn, zeer goed van pas. De Amsterdamse woningmarkt staat nog altijd onder druk en daar bieden onze long stay kamers voor een aantal mensen een tijdelijke oplossing. Dat merken we in de aanvragen en is dus geluk bij een ongeluk. Daarnaast kan een long stay gast ook gebruik maken van alle andere hotelfaciliteiten, zoals eten en drinken in onze bar en restaurant en parkeren op ons eigen terrein.”
Trefwoorden: hotel, long stay, verbouwing, markt, covid-19, Amsterdam

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...