Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-07-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantieparken in Limburg in de plus, hotels nog in mineur

Vakantieparken in Limburg in de plus, hotels nog in mineur
Acteur Matteo Simoni verkent Belgisch Limburg op de fiets
De logiessector in Belgisch Limburg maakt een sterke inhaalslag. Terwijl twee weken geleden ‘nog maar’ een op de drie uitbaters een zomerbezetting had die even goed of beter was dan vorig jaar, is dat nu al een op de twee. Vooral vakantiewoningen doen het goed, veel hotels zitten nog in mineur. Dat blijkt uit de continue monitoring van Toerisme Limburg bij de toeristische sector. Deze provinciale toeristische organisatie zag het websitebezoek de afgelopen periode naar gemiddeld 10.000 bezoekers per dag groeien. Dat online bezoek wordt nu ook omgezet naar daadwerkelijke boekingen.

Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: "Sinds onze vorige peiling twee weken geleden is er duidelijk een positieve shift. Vier op de tien logies hebben nu een zomerbezettingsgraad tussen 40-80%. Twee op de tien zitten zelfs boven de 80% bezetting deze zomer. Slechts twee op de tien noteren nog een bezetting onder de 20%. Deze cijfers bevestigen dat de sector bezig is aan een comeback. En dat onze ondersteunende campagne ‘Herleef in Limburg’ de nodige impact heeft. Maar we zien ook dat er nog ruimte is. Daarom blijven we onze zomercampagne intensief verderzetten en laten we die naadloos overgaan in een najaarscampagne.”

Vakantiewoningen versus hotels

Van alle logiesvormen scoren vakantiewoningen het beste. Igor Philtjens: "Mensen kiezen nog altijd het liefst voor deze veilige, aparte bubbels. En nu bekend is dat de grotere vakantiewoningen weer op volle kracht kunnen draaien, verwachten we zelfs nog een verdere stijging.” Ook zeer opvallend is dat de vakantieparken de voorbije twee weken een grote inhaalbeweging hebben gemaakt. Wellicht speelt de heropening van de zwembaden daarbij een grote rol. Verder ziet Toerisme Limburg ook bij de B&B’s een positieve trend: 30% heeft momenteel een zomerbezetting hoger dan 60%. De grotere hotels hebben het daarentegen nog moeilijk, net zoals in de Vlaamse kunststeden: 44% zit nog onder de 20% bezetting deze zomer.

Meer Nederlandse gasten

De herkomst van de gasten die deze zomer een vakantie in Limburg boeken, blijft gelijkaardig. "De grote meerderheid van de logiesuitbaters (65%) ontvangt deze zomer vooral West-Vlaamse gasten, gevolgd door Oost-Vlamingen en Antwerpenaren. Internationale gasten komen dan weer vooral uit Nederland en in tweede instantie Duitsland. Opvallend is dat – in vergelijking met onze peiling twee weken geleden – nu dubbel zoveel logiesuitbaters Nederlandse gasten ontvangen”, zegt Igor Philtjens.

Aantal fietsers blijft stijgen

Niet alleen de bezettingsgraad van logies zit in de lift, ook het aantal recreatieve fietsers op het Limburgse fietsroutenetwerk blijft stijgen. "In de maand juni telden we bijna een half miljoen fietsers op het fietsroutenetwerk, een stijging van 10% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de Limburgse Kempen – waar onze twee fietsbelevingen ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ gelegen zijn – zien we de grootste stijging in het aantal fietsers (+20%). Hét bewijs dat we dit soort hefboomprojecten nu meer dan ooit nodig hebben om Limburg onderscheidend op de kaart te zetten”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Belgie, Vlaanderen,

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...