Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Actuele drukmeter voor Gelderland

Actuele drukmeter voor Gelderland
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag, in opdracht van de provincie Gelderland, een monitor waarmee bezoekersdrukte in Gelderland wordt gemeten. De druktemeter geeft inzicht in waar het deze zomer druk of rustig is. De drukmeter is actueel en wordt 3 keer per dag geactualiseerd. Bedrijven kunnen met een zogenaamde widget de drukmeter op hun site plaatsen.

Met de informatie verkregen vanuit de ‘monitor bezoekersdrukte’ kunnen bewoners en bezoekers zien welke populaire plekken druk zijn. Een praktisch hulpmiddel, gezien het op bepaalde toeristische plekken in de provincie deze zomer druk gaat worden. Toerisme-gedeputeerde Peter van ’t Hoog: "Wat mij aanspreekt aan de tool is dat deze het Gelders toerisme op verschillende manieren kan helpen. Bezoekers en inwoners kunnen locaties kiezen die qua drukte bij hun recreatieplannen passen. En toeristische ondernemers worden geholpen met een betere spreiding van bezoekers.” 

Brede steun

"Dit Gelderse initiatief belooft een mooi voorbeeld te worden van hoe we praktisch deze zomer onze samenleving en economie weer kunnen openen”, zegt staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Ook de drie Gelderse Veiligheidsregio’s zijn enthousiast. Voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Nederland, Ton Heerts: "De grote uitdaging deze zomer wordt: ontspannen vakantie vieren en tegelijkertijd bewust blijven van wat we doen. Deze druktemeter kan ons daar enorm bij helpen.”



Hoe werkt de monitor?

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen heeft een samenwerking opgezet met ‘lokale experts’ zoals ondernemers, attracties, terreinbeheerders (natuur) en binnensteden. "Zij geven drie keer per dag aan of het in hun omgeving druk, matig druk of rustig is”, legt directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema, uit. "Deze gegevens worden zichtbaar gemaakt op een kaartje, waarbij in één oogopslag te zien is waar het in Gelderland druk of rustig is. Ook worden alternatieven geboden voor de drukke plekken, kortom: het biedt recreanten een keuze. Dit levert dus een soort ‘hittekaartje’ op van drukke en rustige plekken in Gelderland.” Bezoekers en inwoners kunnen de monitor raadplegen die wordt aangeboden via de toeristische websites Visitarnhem.com, Visitnijmegen.com en Visitveluwe.nl. Via mediakanalen zoals ANWB reiswijzer, Omroep Gelderland en De Stentor. En via websites van gemeenten, toeristische ondernemers en lokale marketingpartijen. 

Druktemeter op eigen site?

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk partijen de monitor gaan delen, zodat de monitor voor een zo’n groot mogelijk aantal bezoekers en inwoners zichtbaar wordt. Daarom wordt een oproep gedaan aan ondernemers en de media om de tool te plaatsen op websites of ontvangstlocaties van attracties of verblijfsaccommodaties, zoals hotels, vakantieparken of campings. Wie de widget wil plaatsen op eigen kanalen kan een mail sturen naar bezoekersdrukte@toerismevan.nl. Instructies worden dan direct toegestuurd.
Link: https://www.visitveluwe.nl
Topics:Toerisme
Trefwoorden: Gelderland, toerisme, drukte

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...