Actuele drukmeter voor Gelderland
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag, in opdracht van de provincie Gelderland, een monitor waarmee bezoekersdrukte in Gelderland wordt gemeten. De druktemeter geeft inzicht in waar het deze zomer druk of rustig is. De drukmeter is actueel en wordt 3 keer per dag geactualiseerd. Bedrijven kunnen met een zogenaamde widget de drukmeter op hun site plaatsen.Met de informatie verkregen vanuit de ‘monitor bezoekersdrukte’ kunnen bewoners en bezoekers zien welke populaire plekken druk zijn. Een praktisch hulpmiddel, gezien het op bepaalde toeristische plekken in de provincie deze zomer druk gaat worden. Toerisme-gedeputeerde Peter van ’t Hoog: "Wat mij aanspreekt aan de tool is dat deze het Gelders toerisme op verschillende manieren kan helpen. Bezoekers en inwoners kunnen locaties kiezen die qua drukte bij hun recreatieplannen passen. En toeristische ondernemers worden geholpen met een betere spreiding van bezoekers.”
Brede steun"Dit Gelderse initiatief belooft een mooi voorbeeld te worden van hoe we praktisch deze zomer onze samenleving en economie weer kunnen openen”, zegt staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Ook de drie Gelderse Veiligheidsregio’s zijn enthousiast. Voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Nederland, Ton Heerts: "De grote uitdaging deze zomer wordt: ontspannen vakantie vieren en tegelijkertijd bewust blijven van wat we doen. Deze druktemeter kan ons daar enorm bij helpen.”
Hoe werkt de monitor?Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen heeft een samenwerking opgezet met ‘lokale experts’ zoals ondernemers, attracties, terreinbeheerders (natuur) en binnensteden. "Zij geven drie keer per dag aan of het in hun omgeving druk, matig druk of rustig is”, legt directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema, uit. "Deze gegevens worden zichtbaar gemaakt op een kaartje, waarbij in één oogopslag te zien is waar het in Gelderland druk of rustig is. Ook worden alternatieven geboden voor de drukke plekken, kortom: het biedt recreanten een keuze. Dit levert dus een soort ‘hittekaartje’ op van drukke en rustige plekken in Gelderland.” Bezoekers en inwoners kunnen de monitor raadplegen die wordt aangeboden via de toeristische websites Visitarnhem.com, Visitnijmegen.com en Visitveluwe.nl. Via mediakanalen zoals ANWB reiswijzer, Omroep Gelderland en De Stentor. En via websites van gemeenten, toeristische ondernemers en lokale marketingpartijen.
Druktemeter op eigen site?Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk partijen de monitor gaan delen, zodat de monitor voor een zo’n groot mogelijk aantal bezoekers en inwoners zichtbaar wordt. Daarom wordt een oproep gedaan aan ondernemers en de media om de tool te plaatsen op websites of ontvangstlocaties van attracties of verblijfsaccommodaties, zoals hotels, vakantieparken of campings. Wie de widget wil plaatsen op eigen kanalen kan een mail sturen naar bezoekersdrukte@toerismevan.nl. Instructies worden dan direct toegestuurd.
Link: https://www.visitveluwe.nl
Trefwoorden: Gelderland, toerisme, drukte
|
|
23/12/25
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
|
22/12/25
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
|
22/12/25
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
|
19/12/25
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
|
18/12/25
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
|
18/12/25
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
|
18/12/25
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
|
17/12/25
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
|
|
07/01/26 t/m 08-01-26
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
|
08/01/26 t/m 11-01-26
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
|
27/01/26 t/m 30-01-26
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
|
12/02/26
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
|
02/04/26
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
|
|