Geplaatst op: 26-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

Groningen pakt retail aan om leefbaarheid te vergroten

Compacte winkelgebieden met aantrekkelijke openbare ruimte

Groningen pakt retail aan om leefbaarheid te vergroten
Met ruim een ton ondersteunt de provincie de uitvoering van een aantal actiepunten uit de uitvoeringsagenda detailhandelsvisie van de gemeente Midden-Groningen. Met de subsidieregeling van de Retailagenda biedt de provincie ondersteuning aan gemeenten bij de ontwikkeling en uitvoering van hun visies op dit vlak.

De gemeente Midden-Groningen gaat met de provinciale bijdrage aan de slag met de herinrichting van winkelgebied Martenshoek. De inrichting van de openbare ruimte wordt aangepakt, de verkeerssituatie wordt verbeterd en de verbinding tussen de supermarkten en andere winkels wordt versterkt.


Vergroten leefbaarheid door compacter winkelgebied

Ook gaat de gemeente het aantal vierkante meters winkeloppervlak terugbrengen. Dit gebeurt door de detailhandelsbestemming van leegstaande winkelpanden te halen. "Met compactere winkelgebieden wordt de toekomstbestendigheid en de leefbaarheid vergroot", aldus gedeputeerde Tjeerd van Dekken. 

Wat hoort op welke locatie?

Er wordt ook een verdiepingsslag gemaakt op de visie rond de zogenaamde 'branchering' van het Winkelpark. Dit om tot zorgvuldige afwegingen en keuzes te kunnen komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bouwmarkt aan de rand van een stad en een kledingwinkel in het centrum.
Daarnaast gaan de eigenaren van winkelcentrum De Hooge Meeren aan de slag met de upgrading van het winkelcentrum ter verbetering van de sfeer en beleving.

Alle actiepunten zijn erop gericht de kwaliteit van winkelgebieden te behouden en te versterken, en verder te ontwikkelen tot toekomstbestendige centra.

Wil je alles weten over Retail?

Wil je alles weten over Retail en Retailtainment? Kom dan naar de Expertmeeting Retailtainment in Tilburg op 10 maart. Over retail, vastgoed, visie op retail, mening van de bewoners en de ondernemers, beleving en projecten. Mag je niet missen. Schrijf je nu in voor Retailtainment.
Trefwoorden: retail, stad, citymarketing, openbare ruimte

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...